Partnerzy serwisu:
Mobilność

Paryż. Ograniczenie prędkości do 30 km/h w niemal całym mieście

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP/www.paris.fr/

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Paryż. Ograniczenie prędkości do 30 km/h w niemal całym mieście
fot. Paris.fr
Paryż wprowadza ograniczenie prędkości do 30 km/h w niemal całym mieście. Wyjątkiem pozostanie m.in. śródmiejska obwodnica Le Peripherique czy Pola Elizejskie. Nowe przepisy wejdą w życie z końcem sierpnia.

Od końca sierpnia na większości ulic Paryża będzie obowiązywał limit prędkości 30 km/h. Jednym z wyjątków będzie śródmiejska obwodnica Le Peripherique, na której samochody będą mogły się poruszać z prędkością do 70 km/h (w tym przypadku próbowano wprowadzić ograniczenie do 50 km/h, ale to się nie udało). Na kilku innych ulicach i alejach, w tym na Polach Elizejskich, utrzymany zostanie limit 50 km/h.

Władze Paryża podkreślają, że zmiany przeprowadzone są po konsultacjach społecznych, w których większość mieszkańców opowiedziała się za wprowadzeniem ograniczeń, ale część podkreślała utrzymania limitu 50 km/h na wybranych trasach.

Wśród pozytywnych efektów związanych z ograniczeniem prędkości na pierwszym miejscu wskazywana jest poprawa bezpieczeństwa. Paryż podaje przy tym, że liczba wypadków może ulec zmniejszeniu o 25%, a liczba ofiar śmiertelnych i ciężko rannych o 40%. Przypomina także, że wg Światowej Organizacji zdrowia ryzyko śmierci pieszego w przypadku potrącenia przez samochód jadący z prędkością 50 km/h wynosi 80%, a przy 30 km/h spada do 10%. Zmniejszenie prędkości będzie także oznaczało ograniczenie o ok. 3 decybele szkodliwego dla zdrowia hałasu.

Jednym z najważniejszych efektów zmniejszenie prędkości ma być jednak możliwość zmiany organizacji przestrzeni i uczynienie ulic bardziej przyjaznym dla pieszych czy rowerzystów. Jest o tyle istotne, że przepisy francuskiego Kodeksu ruchu drogowego zakładają obowiązkowe dopuszczenie kontraruchu rowerowego na ulicach, na których obowiązuje ograniczenie ruchu do 30 km/h lub mniejsze.

Zmiana nie będzie jednak aż tak duża jak mogłoby się wydawać – już teraz na 60% ulicach Paryża obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, a wiele z nich zostało zwężonych. Z danych statystycznych pokazywanych przez miasto wynika także, że w godzinach porannego szczytu (to jest od 7:00 do 9:00 rano) średnia prędkość samochodu w mieście wynosi 11,6 km/h, zaś 30,9 km/h na obwodnicy.


Ulice na których pozostawiono limit prędkości 50 km/h. Na planie nie jest zaznaczone Le Peripherique z limitem 70 km/h, biegnąca po zewnętrznej stronie "niebieskiego ringu".

Paryż prowadzi także szereg innych działań mających zachęcić do korzystania z transportu publicznego i porzucenia samochodów. Podstawowym założeniem jest uczynienie stolicy Francji miastem piętnastominutowym poprzez zapewnienie każdemu z mieszkańców dostępu do podstawowych usług w odległości 15 minut od miejsca zamieszkania. Taki projekt zaprezentowała Anne Hidalgo do 2014 roku sprawująca urząd mera Paryża.

Pomóc w tym ma nie tylko uspokajanie ruchu, ale także przebudowa infrastruktury, w tym realizacja takich projektów jak zmiany na Polach Elizejskich. Oprócz tego wprowadzane są szkolne ulice uniemożliwiające podwożenie dzieci samochodami pod samą szkołę oraz ograniczana liczba miejsc parkingowych – planowana jest likwidacji ok. 60 tys. ze 140 tys. obecnie dostępnych. Zapowiedziany został także wzrost stawek za parkowanie oraz ich wprowadzenie dla motocykli i skuterów.

Paryż będzie też dalej ograniczał dostęp dla samochodów do części dzielnic i wyłączał kolejne ulice całkowicie z ruchu kołowego.

Niedawno przepisy wprowadzające limit 30 km/h w skali kraju wdrożono w Hiszpanii. W tym przypadku także podkreślano pozytywne skutki z zakresu bezpieczeństwa oraz chęć redukcji liczby ofiar wypadków. W Polsce i polskich miastach na razie nie słychać o wprowadzaniu takich ograniczeń, co jest o tyle dziwne, że każdego roku przodujemy w statystykach liczby ofiar wypadków  - w roku 2020 na polskich drogach zginęło 2 491 osób.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5