Paryż wprowadza ograniczenie prędkości do 30 km/h w niemal całym mieście. Wyjątkiem pozostanie m.in. śródmiejska obwodnica Le Peripherique czy Pola Elizejskie. Nowe przepisy wejdą w życie z końcem sierpnia.
Od końca sierpnia na większości ulic Paryża będzie obowiązywał limit prędkości 30 km/h. Jednym z wyjątków będzie śródmiejska obwodnica Le Peripherique, na której samochody będą mogły się poruszać z prędkością do 70 km/h (
w tym przypadku próbowano wprowadzić ograniczenie do 50 km/h, ale to się nie udało). Na kilku innych ulicach i alejach, w tym na Polach Elizejskich, utrzymany zostanie limit 50 km/h.
Władze Paryża podkreślają, że zmiany przeprowadzone są po konsultacjach społecznych, w których większość mieszkańców opowiedziała się za wprowadzeniem ograniczeń, ale część podkreślała utrzymania limitu 50 km/h na wybranych trasach.
Wśród pozytywnych efektów związanych z ograniczeniem prędkości na pierwszym miejscu wskazywana jest poprawa bezpieczeństwa. Paryż podaje przy tym, że liczba wypadków może ulec zmniejszeniu o 25%, a liczba ofiar śmiertelnych i ciężko rannych o 40%. Przypomina także, że wg Światowej Organizacji zdrowia ryzyko śmierci pieszego w przypadku potrącenia przez samochód jadący z prędkością 50 km/h wynosi 80%, a przy 30 km/h spada do 10%. Zmniejszenie prędkości będzie także oznaczało ograniczenie o ok. 3 decybele szkodliwego dla zdrowia hałasu.
Jednym z najważniejszych efektów zmniejszenie prędkości ma być jednak możliwość zmiany organizacji przestrzeni i uczynienie ulic bardziej przyjaznym dla pieszych czy rowerzystów. Jest o tyle istotne, że przepisy francuskiego Kodeksu ruchu drogowego zakładają obowiązkowe dopuszczenie kontraruchu rowerowego na ulicach, na których obowiązuje ograniczenie ruchu do 30 km/h lub mniejsze.
Zmiana nie będzie jednak aż tak duża jak mogłoby się wydawać – już teraz na 60% ulicach Paryża obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, a wiele z nich zostało zwężonych. Z danych statystycznych pokazywanych przez miasto wynika także, że w godzinach porannego szczytu (to jest od 7:00 do 9:00 rano) średnia prędkość samochodu w mieście wynosi 11,6 km/h, zaś 30,9 km/h na obwodnicy.
Ulice na których pozostawiono limit prędkości 50 km/h. Na planie nie jest zaznaczone Le Peripherique z limitem 70 km/h, biegnąca po zewnętrznej stronie "niebieskiego ringu".Paryż prowadzi także szereg innych działań mających zachęcić do korzystania z transportu publicznego i porzucenia samochodów. Podstawowym założeniem jest uczynienie stolicy Francji miastem piętnastominutowym poprzez zapewnienie każdemu z mieszkańców
dostępu do podstawowych usług w odległości 15 minut od miejsca zamieszkania. Taki projekt zaprezentowała
Anne Hidalgo do 2014 roku sprawująca urząd mera Paryża.
Pomóc w tym ma nie tylko uspokajanie ruchu, ale także przebudowa infrastruktury, w tym realizacja takich projektów
jak zmiany na Polach Elizejskich. Oprócz tego wprowadzane są szkolne ulice
uniemożliwiające podwożenie dzieci samochodami pod samą szkołę oraz ograniczana liczba miejsc parkingowych – planowana jest likwidacji ok. 60 tys. ze 140 tys. obecnie dostępnych. Zapowiedziany został także wzrost stawek za parkowanie oraz ich wprowadzenie dla motocykli i skuterów.
Paryż będzie też dalej ograniczał dostęp dla samochodów do części dzielnic i
wyłączał kolejne ulice całkowicie z ruchu kołowego.
Niedawno przepisy wprowadzające limit 30 km/h
w skali kraju wdrożono w Hiszpanii. W tym przypadku także podkreślano pozytywne skutki z zakresu bezpieczeństwa oraz chęć redukcji liczby ofiar wypadków. W Polsce i polskich miastach na razie nie słychać o wprowadzaniu takich ograniczeń, co jest o tyle dziwne, że każdego roku przodujemy w statystykach liczby ofiar wypadków - w roku 2020 na polskich drogach zginęło 2 491 osób.