Alstom dostarczy 19 pociągów pięciowagonowych MP14 z kabiną maszynisty do obsługi 11. linii metra Île-de-France Mobilités, zarządzanej przez RATP. Wartość zamówienia wynosi 132 mln euro. W całości finansowane przez Île-de-France Mobilités zamówienie jest realizacją opcji, będącą częścią umowy podpisanej w marcu 2015 r. między RATP a Alstom na dostawę 217 pociągów MP14. Umowa ta obejmuje 15 lat oraz ma wartość ponad 2 mld euro.
Ramowy kontrakt obejmował 35 automatycznych pociągów 8-wagonowych do obsługi 14 linii metra. Pierwsza część umowy na 20 dodatkowych sześciowagonowych pociągów metra została zrealizowana w styczniu 2017 r. dla linii 4. Drugą część kontraktu, na 20 dodatkowych 5-wagonowych pociągów (z kabinami maszynisty) do obsługi linii 11, zrealizowano w lutym 2018 r.
– Pierwsze pociągi MP14 weszły do eksploatacji na linii 14 w październiku 2020 r. Stopniowe pojawianie się kolejnych pociągów MP14 na liniach 14, 11 i 4 poprawi codzienne podróże setek tysięcy pasażerów w Paryżu i regionie Île-de-France. Jesteśmy niezwykle dumni z zaufania, jakim po raz kolejny obdarzył nas Île-de-France Mobilités i RATP ¬– mówi Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom France.
Jak podkreśla producent, wnętrza pociągów MP14, zostały zaprojektowane tak, by zwiększyć komfort pasażerów, i stworzyć atmosferę, która jest „zarówno przyjazna, jak i kameralna”. Siedzenia, ułożone w kształcie bumeranga, mają zwiększyć pojemność i wpłynąć na wrażenie przestronności. Pociągi będą wyposażone w systemy monitoringu oraz dynamicznego informowania pasażerów, systemy chłodzenia i ogrzewania oraz oświetlenie LED.
Cechą szczególną pociągu MP14 dla 11 linii metra jest to, że podczas projektowania kabiny maszynisty zostały uwzględnione opinie dotyczące jej poprzednich generacji. Ich konstrukcja uwzględnia najnowsze osiągnięcia w dziedzinie ergonomii i została zatwierdzona przez maszynistów RATP oraz specjalistów medycyny pracy.
W 100% elektryczny system hamulcowy pociągów MP14 odzyskuje energię i oddaje ją z powrotem do sieci w postaci prądu, jednocześnie ograniczając emisję drobnych cząstek spowodowaną użytkowaniem mechanicznych układów hamulcowych. Układ ten powoduje zmniejszenie zużycia energii przez pociągi oraz zanieczyszczeń powietrza nawet o 20%. Pociąg MP14 jest również o 40% cichszy od obecnie użytkowanych pociągów na linii 11, z możliwością recyklingu na poziomie 95%.
Do końca 2021 roku zostanie dostarczonych około 20 automatycznych pociągów 8-wagonowych, które będą obsługiwały linię 14. Obecnie testowane są pierwsze sześciowagonowe pociągi dla linii 4. Produkcja 5-wagonowego pociągu dla linii 11 rozpoczęła się w ostatnim kwartale 2020 roku, a testy walidacyjne rozpoczną się na torach RATP już latem tego roku.
W projekt ten zaangażowanych jest osiem z szesnastu zakładów Alstom we Francji:
- Valenciennes, w zakresie badań, integracji, walidacji i testów;
- Le Creusot, w zakresie wózków;
- Ornans, w zakresie silników;
- Villeurbanne, w zakresie pokładowych systemów komputerowych;
- Tarbes, w zakresie trakcji;
- Aix-en-Provence, w zakresie bezpieczeństwa systemów informatycznych;
- Reichshoffen, w zakresie badań odporności zderzeniowych;
- Saint-Ouen, w zakresie projektowania.