W wyniku procedur negocjacyjnych, poprzedzonych przetargiem ogłoszonym w 2014 roku, Société du Grand Paris, w porozumieniu z Île-de-France Mobilités, wybrało firmę Alstom do zaprojektowania i dostarczenia pociągów na potrzeby linii metra 15, 16 i 17 (tzw. Grand Paris Express) na przedmieściach Paryża. Pierwsze pociągi opuszczą fabrykę w 2022 r.
Zamówienie, finansowane w pełni przez Île-de-France Mobilités, opiewa na kwotę w wysokości prawie 1,3 miliardów euro i obejmuje opracowanie oraz dostarczenie nawet do 1000 wagonów, które utworzą 183 pociągi złożone z trzech lub sześciu wagonów. 11 lipca 2018 r. zarząd Île-de-France Mobilités zatwierdził pierwszą transzę w wysokości 680 milionów euro, mającą pokryć wydatki związane z zakupem pierwszych 53 pociągów dla Grand Paris Express. Zamówienie dla Alstomu zakłada dostawę 150 wagonów (25 pociągów, po 6 wagonów) za łączną kwotę w wysokości ponad 280 milionów euro.
Nowe pociągi metra – dla odmiany na stalowych kołach – będą osiągały prędkość 110 km/h w trybie automatycznym. Na linii 15 będą kursowały pociągi 6-wagonowe, a na liniach 16 i 17 – 3-wagonowe. Pierwsze pociągi opuszczą fabrykę w 2022 roku, a do ruchu zostaną włączone w roku 2024. Każdy pociąg będzie w stanie przewieźć do 500 pasażerów w wariancie 3-wagonowym (54 metry) i aż do 1000 pasażerów w wersji 6-wagonowej (108 metrów).
– Dzięki klimatyzacji, monitoringowi, gniazdom USB i wydajnym systemom informacji pasażerskiej na pokładzie, nowe pociągi Île-de-France Mobilités zapewnią wysoki poziom wygody i bezpieczeństwa pasażerom nowych linii metra Île-de-France, a jest to kwestia, na którą zawsze zwracam uwagę przy zamówieniach nowych materiałów, pociągów kolei miejskiej, regionalnej (RER) i metra oraz autobusów i tramwajów. Te pociągi metra będą symbolem nowoczesności i dynamiki wiodącego regionu gospodarczego w Europie – mówi Valerie Pecrese, prezydent regionu Ile-de-France i prezes Ile-de-France Mobilites.
Nowe pociągi metra dla linii 15, 16 i 17 będą jednoprzestrzenne. W każdym członie znajdą się trzy pary drzwi. Po każdej stronie znajduje się troje drzwi, co zwiększa płynność wsiadania i wysiadania, a także ułatwia pasażerom przemieszczanie się w trakcie podróży. Pasażerów ucieszą klimatyzacja, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, a także panoramiczna szyba. Pokładowy system diagnostyczny będzie udostępniał informacje na stanu pojazdu, co ułatwi personelowi zajmującemu się planowanie prac utrzymaniowych.
Zaprojektowaniem i produkcją pociągów zajmie się sześć zakładów Alstom we Francji. Zakład w Petite-Forêt, w okręgu Valenciennes, będzie odpowiadał za zarządzanie projektem, badania, rozwój, produkcję, montaż i zatwierdzanie. Pięć pozostałych zakładów Alstom we Francji zaprojektuje i wyprodukuje części składowe: wózki w Le Creusot, silniki w Ornans, systemy trakcji w Tarbes, elektronika pokładowa i zdalne systemy konserwacji w Villeurbanne, a projekt w Saint Ouen.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.