Partner serwisu
Prawo & Finanse

Paryż. Mieszkańcy za drogim parkowaniem. Znamy wyniki referendum

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Paryż. Mieszkańcy za drogim parkowaniem. Znamy wyniki referendum
fot. Miasto Paryż
Ponad połowa (54,55%) mieszkańców Paryża opowiedziała się za wdrożeniem wyższych stawek za parkowanie. Frekwencja była niska (5,7%), ale władze miasta zapewne wprowadzą ograniczenia. Za postój ciężkiego samochodu (np. SUV) będzie trzeba zapłacić w ścisłym centrum 18 euro za godzinę.

Zakończyło się planowane od wielu miesięcy referendum w sprawie wprowadzenia wysokich opłat parkingowych w Paryżu. Nowe stawki mają być uzależnione od masy i wielkości przejazdu, w efekcie czego właściciele SUV zapłacą nawet 18 euro za godzinę parkowania w ścisłym centrum.

Przeciwnicy aut wygrywają, ale frekwencja niska

W odbywającym się dzisiaj (4 lutego) referendum paryżanie odpowiadali na pytanie: Jesteś za czy przeciw stworzeniu specjalnej opłaty za parkowanie ciężkich, dużych i zanieczyszczających powietrze samochodów prywatnych?

54,55% głosujących opowiedziało się za wprowadzeniem podwyższonych opłat. Frekwencja była bardzo niska i wniosła jedynie 5,7% (to jedynie 78 121 głosujących na 1,374 miliona uprawnionych!), zarysowały się również wyraźne różnice pomiędzy wschodnimi a zachodnimi dzielnicami. Formalnie wyniki dla władz miasta nie będą wiążące, ale można się spodziewać, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nowe stawki zostaną wprowadzone od 1 września przyszłego roku.

W 2023 r. paryżanie zdecydowali o wprowadzeniu zakazu funkcjonowania systemów hulajnóg współdzielonych. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 89% głosujących, ale frekwencja była niska – w głosowaniu wzięło udział 7,46% spośród uprawnionych mieszkańców. Zmiany wprowadzono.

18 euro za godzinę parkowania!

Zgodnie z planem Paryż wprowadzi dwie stawki za parkowanie największych samochodów na ogólnodostępnych miejscach: 18 euro za godzinę w ścisłym centrum i 12 euro za godzinę poza nim. Opłaty miałyby dotyczyć pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym i hybryd o masie przekraczającej 1,6 tony oraz pojazdów elektrycznych o masie przekraczającej 2 tony.

Władze nie ukrywają, że stawka 36 euro za dwie godziny parkowania powinna zachęcać do pozostawienia samochodu poza miastem i skorzystania z transportu publicznego. W przypadku 6h postoju w ścisłym centrum będzie to kosztowało aż 225 euro, czyli przy obecnym kursie ponad 970 złotych. Z opłat mają być zwolnione m.in. osoby mieszkające w strefie parkowania, taksówkarze na wyznaczonych postojach, osoby o ograniczonej sprawności oraz inni uprzywilejowani.

Im większy samochód, tym większy problem

Jak podkreślają władze miasta, wyniki głosowania są wyraźnym sygnałem dla producentów samochodów, którzy promują coraz większe, droższe, cięższe i bardziej energochłonne pojazdy, które zagrażają transformacji ekologicznej. Proponowane rozwiązania mają ułatwić prośrodowiskowe i prospołeczne zmiany zachodzące w mieście. Paryż wskazuje przy tym, że liczba SUV-ów w stolicy Francji wzrosła o 60% w ciągu ostatnich 4 lat i teraz stanowią one już 15% wszystkich prywatnych pojazdów w mieście. Miasto podkreśla także, że średnia masa samochodów w ciągu ostatnich 30 lat wzrosła o niemal 250 kg.

To nie pierwsze działania prowadzące do osiągnięcia prośrodowiskowych celów, jakie podejmują władze francuskiej stolicy – Paryż w ostatnich latach diametralnie zmienił swoją politykę transportową. Anne Hidalgo, obecna mer Paryża, zaczęła promować i wprowadzać w życie koncepcję 15-minutowego miasta. Znacząco wzrosły nakłady na infrastrukturę rowerową oraz szkolne ulice, zdecydowano się również na wprowadzenie ograniczeń prędkości dla samochodów oraz dalsze inwestycje w infrastrukturę transportu publicznego. Zmiany nie ominą nawet Pół Elizejskich.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: W lutym ruszy metrorower

Mobilność

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: W lutym ruszy metrorower

inf. pras. Metropolia GZM 05 lutego 2024

Gdańsk przygotowuje się do budowy sieci rowerowych ekostrad

Mobilność

Gdańsk przygotowuje się do budowy sieci rowerowych ekostrad

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska 19 stycznia 2024

Amsterdam: Strefa Tempo 30 objęła większość miasta

Mobilność

Zobacz również:

GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach

Przestrzeń

GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach

Redakcja/inf. pras. 08 listopada 2023

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Przestrzeń

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Łukasz Malinowski 04 maja 2023

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przestrzeń

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: W lutym ruszy metrorower

Mobilność

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: W lutym ruszy metrorower

inf. pras. Metropolia GZM 05 lutego 2024

Gdańsk przygotowuje się do budowy sieci rowerowych ekostrad

Mobilność

Gdańsk przygotowuje się do budowy sieci rowerowych ekostrad

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska 19 stycznia 2024

Amsterdam: Strefa Tempo 30 objęła większość miasta

Mobilność

Zobacz również:

GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach

Przestrzeń

GZM przeprowadzi badania parkingowe w pięciu miastach

Redakcja/inf. pras. 08 listopada 2023

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Przestrzeń

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Łukasz Malinowski 04 maja 2023

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przestrzeń

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5