Partnerzy serwisu:
Mobilność

Paryż: Nowy miejski plan dla pieszych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
20-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Paryż: Nowy miejski plan dla pieszych
fot. Rodrigo Kungharski / Unsplash
Redukcja liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych do zera, 100 hektarów nowych przestrzeni przeznaczonych tylko dla pieszych i ponad 100 nowych ulic z ruchem uspokojonym specjalnie z myślą o dzieciach – to główne założenia nowego planu władz Paryża na rzecz poprawy warunków ruchu pieszego. Związane z nim wydatki mają wynieść tylko w najbliższych 3 latach 300 milionów euro.

Wicemer Paryża ds. transportu David Belliard deklaruje, że piesi mają stać się najbardziej uprzywilejowaną grupą uczestników ruchu w mieście. Powierzchnia przeznaczonych dla nich przestrzeni publicznych ma wzrosnąć o ok. stu hektarów. Przewidziano oddanie pieszym łącznie ok. 12 km bulwarów i alej.

„Wizja zero” od 2026 r.

Centrum każdej z dzielnic ma zostać przearanżowane tak, by ułatwić poruszanie się pieszo. Komfortowi niezmotoryzowanych mieszkańców ma sprzyjać urządzanie nowych przestrzeni zielonych oraz ograniczanie parkowania przy ulicach. Ponad sto ulic wytypowano do uspokojenia ruchu, tak by bezpiecznie mogły poruszać się po nich dzieci. Zaplanowano również mniej efektowne działania, takie jak poszerzanie chodników czy wytyczanie nowych pasów rowerowych. Elementem wsparcia planu będzie też poprawa jakości komunikacji miejskiej.

Realizacja całej strategii ma zakończyć się w roku 2030. W przypadku jednego z celów – „wizji zero” – wyznaczono jednak bliższy termin: w wypadkach drogowych już w 2026 r. nikt ma nie stracić życia. Spodziewane korzyści to również czystsze powietrze i obniżenie poziomu hałasu.

Samochody ustępują pieszym

Poprzedni plan dla ruchu pieszego został przyjęty w Paryżu w roku 2017. Okres jego realizacji wyznaczono na 5 lat. Sztandarowym przedsięwzięciem tego okresu było ograniczenie ruchu kołowego na Polach Elizejskich oraz przywrócenie pieszym bulwarów na prawym brzegu Sekwany. Zapowiedzi w tej sprawie padały już wcześniej, po raz pierwszy zakaz ruchu samochodowego wydano w roku 2016, jednak uzasadnienie decyzji zostało podważone przez sąd. Władze Paryża zmieniły więc argumentację i... w marcu 2018 r., mimo protestów, zabroniły wjazdu samochodami na bulwar ponownie.

Dziś piesi chętnie korzystają z uwolnionych od ruchu samochodowego terenów. Według statystyk podawanych przez władze miasta ok. 65% podróży w jego granicach odbywa się dziś właśnie pieszo.

Prekursorka „miasta 15-minutowego”

Konsekwentne ograniczanie ruchu samochodowego na rzecz pozostałych środków mobilności stało się jednym ze znaków rozpoznawczych rozpoczętych w 2014 r. rządów mer Anne Hidalgo. Pod jej rządami Paryż jako jedno z pierwszych miast na świecie zaczął zmieniać się w „miasto 15-minutowe” – czyli takie, w którym każdy mieszkaniec ma zapewnione podstawowe usługi w odległości 15 minut (pieszo, rowerem lub komunikacją publiczną) od miejsca zamieszkania, a korzystanie na co dzień z samochodu nie jest koniecznością.

Przygotowania do ustanowienia strefy uspokojonego ruchu w centrum rozpoczęto w maju 2021 r., latem tego samego roku na większości miejskich ulic wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h (w te ślady poszły niedawno władze Amsterdamu).

Darmowa komunikacja dla młodzieży

Samorząd przywiązuje dużą wagę do kształtowania zdrowych nawyków komunikacyjnych w najmłodszych mieszkańcach: od 2019 r. dzieci do 11. roku życia, a od 2020 – również nastolatkowie do 18. urodzin mogą podróżować publicznym transportem zbiorowym bezpłatnie. W roku 2020 Hidalgo w drugiej turze ponownie wygrała wybory.

Ostatnio pisaliśmy o pomyśle uzależnienia stawki za godzinę parkowania samochodów od ich masy i wymiarów – w lutym przyszłego roku ma się odbyć referendum w tej sprawie. Specjalna stawka za parkowanie SUVa w ścisłym centrum miałaby wynieść nawet 18 euro.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Komunikacja

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Przemysław Farsewicz 01 października 2023

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Komunikacja

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Przemysław Farsewicz 01 października 2023

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5