Fot. Josh Hallett - Flickr, wikipedia, lic. CC.Paryż walczy z zanieczyszczeniem powietrza
Władze Paryża zakazują jazdy po mieście samochodom wyprodukowanym przed 1997 rokiem. To kolejny etap walki z zanieczyszczeniem powietrza w stolicy Francji.
Władze miasta próbowały niemal wszystkich sposobów na ograniczenie smogu. Zamykano część ulic dla ruchu samochodowego, wprowadzano stałe dni bez samochodu. Ostatnio, wzorem Pekinu, wprowadzono ograniczenia w ilości samochodów wyjeżdzających na ulicę. Na ulice mogły wyjechać tylko samochody z nieparzystymi numerami rejestracyjnymi. Władze na czas ograniczeń wprowadziły bezpłatną komunikację miejską.
Ograniczenia od lipca
Od 1 lipca żaden samochód zarejestrowany przed 1997 roku i motocykl zarejestrowany przed 2000 rokiem nie będzie mógł poruszać się po ulicach Paryża w dni powszednie. Zakaz jest częścią planu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza w Paryżu, który zakłada całkowite wyrzucenie z miasta samochodów starszych niż 10 lat. Oznacza to, że w 2020 roku, po mieście będą mogły poruszać się wyłącznie samochody zarejestrowane po 2011 roku. Zakaz nie dotyczy na razie pojazdów historycznych, zarejestrowanych jako zabytki.
Miasto zamierza zastosować znane z miast niemieckich „naklejki ekologiczne”. Najwyższą kategorię uzyskają samochody napędzane wodorem, lub zasilane energią elektryczną z akumulatora, najniższą – samochody ze starymi silnikami Diesla. Mimo, że najstarsze pojazdy to tylko około 10% wszystkich samochodów poruszających się po paryskich ulicach, to według danych ratusza, odpowiadają one za połowę zanieczyszczeń w mieście. Władze miasta już zakazały używania silników Diesla w samochodach dostawczych oraz ciężarówkach. Kto truje w Warszawie?
Według danych Wojewódzkiego Instytutu Ochrony Środowiska za smog w Warszawie odpowiadają głównie piece opalane drewnem, węglem i śmieciami zlokalizowane w ościennych miejscowościach. Stanowią one 56% ogólnego zanieczyszczenia. Udział samochodów w najbardziej szkodliwym pyle PM10 to zaledwie 30%, z czego tylko 7% to bezpośredni pył „z rury wydechowej”, 13% to udział ścierania opon i klocków hamulcowych a 80% to pylenie wtórne, czyli pył podrywany z jezdni. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli najbardziej zanieczyszczone Polskie miasta to Jelenia Góra, Poznań, Rybnik, Katowice, Nowy Sącz i Kraków. W większości tych miast za zanieczyszczenia odpowiadają stare piece, a nie samochody.
W Polsce średni wiek samochodu, według danych instytutu SAMAR wynosi 15,5 roku. Instytut opiera się na danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, która była wielokrotnie krytykowana za nieaktualne dane. Według danych GiPA, która bada rynek części używanych i usług motoryzacyjnych, średni wiek samochodu w Polsce to 11,47 roku. Podobnie, średni wiek pojazdu sprzedawanego na popularnym portalu ogłoszeniowym Otomoto.pl wynosi niespełna 10 lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.