Francuska stolica rozpędza rowerowe inwestycje. W październiku został ogłoszony nowy plan inwestycyjny, w ramach którego zaplanowano zwiększenie wydatków o 150 mln euro. W połączeniu z wcześniej zaplanowanymi wydatkami oznacza to, że Paryż przez najbliższe pięć lat wyda na infrastrukturę rowerową ćwierć miliarda euro.
„Plan Velo 2021-2026” został ogłoszony w październiku i jest po części efektem paryskiego boomu rowerowego z okresu pandemii koronawirusa. COVID-19 sprawił, że mieszkańcy Paryża masowo przesiedli się na rowery – władze miasta zaczęły też wyznaczać tymczasowe trasy rowerowe. Teraz te działania zmieniają się w plan konkretnych inwestycji na najbliższe lata.
Plan zakłada, że do końca roku 2026, a więc do końca rządów Anne Hidalgo jako mera Paryża, powstanie główna sieć tras rowerowych obejmująca cały Paryż. Ma ona zapewnić wygodne podróżowanie po mieście dla wszystkich rowerzystów, nie wyłączając dzieci.
Powstanie 130 km nowych dwukierunkowych dróg rowerowych oddzielonych od transportu samochodowego, dodatkowo 50 km obecnych „koronatras” tymczasowych zostanie na stałe oddana rowerzystom. Władze miasta zakładają przy tym, że tworzenie odseparowanej od ruchu kołowego infrastruktury będzie dodatkową zachętą dla osób, które ciągle rozważają przesiadkę na rower.
Na szerszą skalę mają być także wprowadzane kontrapasy rowerowe na ulicach jednokierunkowych. Obecnie jest ich ok. 60 km, ale w ciągu najbliższych lat ich długość ma wzrosnąć do 450 km.
fot. Ville de Paris. Plan tras rowerowych.
Nowe, paryskie Vélopolitain (to oczywiste nawiązanie do metra) ma zapewnić sprawny przejazd przez miasto, ale ma też łączyć się z siecią rowerową (RER-Vélo, czyli i tu mamy nawiązanie do transportu szynowego) w całym regionie Île-de-France.
W ramach rowerowego planu Paryża powstać mają jednak nie tylko drogi rowerowe. Miasto, które obecnie likwiduje ponad połowę miejsc postojowych dla samochodów, zbuduje sieć bezpiecznych parkingów rowerowych na łącznie 120 tys. pojazdów – ma to być główny element walki z kradzieżami jednośladów. 1/3 z tych miejsc ma zostać zlokalizowana w pobliżu węzłów transportowych i ułatwiać przesiadkę na transport publiczny. Część miejsc zostanie od początku zaprojektowana z myślą o rowerach cargo.
Co interesujące, w przypadku nowych inwestycji lub przebudowy obecnych, np. dworców, bloków czy biurowców, obowiązkowe będzie zapewnienie strzeżonych miejsc postojowych dla rowerów.
Paryż zapowiada także szerokie działania edukacyjne, w tym zajęcie szkolne, na których uczniowie będą mogli się dowiedzieć, jak bezpiecznie korzystać z infrastruktury rowerowej.