Partnerzy serwisu:
Mobilność

PAS: Walka ze smogiem wymaga priorytetów dla zbiorkomu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-12-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
PAS: Walka ze smogiem wymaga priorytetów dla zbiorkomu
fot. Roman Czubiński
Oczyszczanie powietrza w miastach wymaga szerokiego zakresu działań. Oprócz wymagań co do emisyjności samochodów wjeżdżających do miast trzeba też inwestować w uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej. Również piesi i rowerzyści muszą czuć się bezpiecznie, by samochodów w centrach ubyło – przekonuje ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. transportu Bartosz Piłat.

Samo wprowadzenie Strefy Czystego Transportu – choć może zmienić wiele na lepsze – nie wystarczy, by ograniczyć emisje zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych z transportu. – Rozwój mobilności innej niż samochodowa w przypadku emisji zanieczyszczeń jest tak samo ważny, jak walka o to, żeby auta były jak najczystsze. Mówiąc wprost: jeśli nie zmniejszymy liczby aut na ulicach, możemy zapomnieć o czystym powietrzu – podkreśla przedstawiciel PAS.

Konieczna jest wobec tego poprawa atrakcyjności komunikacji zbiorowej poprzez jej uprzywilejowanie w ruchu ulicznym. – Buspasy to pierwszy ruch. W wielu miastach ich brakuje. A wtedy można zapomnieć o punktualności autobusów. Gdy zaś one nie są punktualne, nie przekonamy kierowców do rezygnacji z auta – wyjaśnia Piłat.

W przypadku większych potoków pasażerskich same autobusy mogą jednak nie wystarczyć. Kolejny krok to inwestycje w transport szynowy – bardziej przyjazny dla środowiska i atrakcyjniejszy dla pasażerów. Budowa linii tramwajowej, a tym bardziej – metra, przekracza jednak możliwości finansowe większości samorządów. Zacząć należy więc od efektów możliwych do osiągnięcia mniejszym kosztem. – Pewne jest, że w większości miast transport zbiorowy nie ma odpowiedniego priorytetu – ocenia nasz rozmówca.

Należy pamiętać również o infrastrukturze rowerowej oraz pieszej. Brak rozwiązań przyjaznych dla rowerzystów odstrasza od jazdy rowerem wszystkich, którzy nie czują się pewnie miedzy samochodami. Budowa dróg rowerowych, wyznaczanie specjalnych pasów czy kontraruchu może więc skłonić wielu kierowców do rezygnacji z jazdy samochodem po mieście. – W przypadku podróży pieszych skupiłbym się na węzłach przesiadkowych. Ich rozplanowanie jest równie ważne, jak punktualność komunikacji zbiorowej – podsumowuje Piłat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5