Dwa projekty zakupu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ich zasilania w Lęborku i Pelplinie oraz projekt budowy stacji ładowania transportu publicznego na terenie zajezdni autobusowej w Gdańsku otrzymają dofinansowania z NFOŚiGW, z puli środków krajowych.
Gmina Miasto Lębork do końca marca 2024 r. zakupi 4 nowe autobusy miejskie niskopodłogowe o napędzie elektrycznym klasy MAXI. W celu ładowania zakupionych pojazdów, inwestycja przewiduje również zakup i montaż na terenie gminnym 4 punktów ładowania - tj. 2 ładowarek dwustanowiskowych o mocy 120 kW każda. Ponadto, w ramach tego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej
2 pracowników obsługi technicznej oraz 6 kierowców w zakresie eksploatacji pojazdów. Dotacja wspierająca projekt z NFOŚiGW to 8,3 mln zł, a pożyczka ponad 2,3 mln zł.
Miasto Pelplin planuje zakup 3 autobusów o napędzie elektrycznym do końca października 2025 r. W celu ładowania zakupionych pojazdów, przewiduje się zakup i montaż ładowarki dwuodpływowej z dwoma punktami ładowania każdy o mocy 60 kW, umożliwiającej równoczesne ładowanie dwóch pojazdów. Projekt pozwoli na szkolenia dla co najmniej 4 kierowców oraz naukę obsługi pojazdu. Udzielona dotacja wyniesie 4,6 mln zł. Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe i dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Z kolei w Gdańsku do końca listopada 2023 r. zostanie zrealizowana inwestycja budowy stacji ładowania transportu publicznego na terenie zajezdni autobusowej Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Dotacja udzielona na ten cel z programu Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru dla inwestycji wyniesie ok. 3,4 mln zł.
W ramach przedsięwzięcia spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje wybuduje stację ładowania pojazdów elektrycznych, która będzie zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej przy alei Generała Józefa Hallera w Gdańsku. Stacja umiejscowiona na oświetlonym terenie zaoferuje 18 wolnostojących ładowarek 150 kW z napięciem wyjściowym 150-950 V DC. Infrastruktura będzie udostępniana klientom do ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowarki posłużą
do ładowania 18 autobusów elektrycznych, które miasto zakupiło w ubiegłym roku. Proces ten będzie odbywał się tylko na terenie zajezdni, bowiem GAiT nie przewidziały montażu ładowarek na pętlach końcowych
każdej z linii obsługiwanej przez elektrobusy.