– Kontrakt moskiewski będzie dalej realizowany – poinformował prezes Pesy Tomasz Zaboklicki. Po odebraniu 60 ze 120 pojazdów Moskwa poinformowała, że nie stać ją na wykupienie pozostałych. Producent jest teraz blisko wznowienia dostaw.
Problem pojawił się ponad rok temu, po
odebraniu przez Moskwę 60 ze 120 zakontraktowanych tramwajów Fokstrot. Wówczas okazało się, że kurs rubla jest na tyle niski w stosunku do euro, że Mosgortransu nie stać już na pozostałe 60 wozów. Pisaliśmy o tym
w tym miejscu.
W styczniu
pojawiły się informacje, że Moskwa jednak kupi wyprodukowane przez Pesę tramwaje, obecnie magazynowane na terenie jej bydgoskiego zakładu. Wówczas Pesa nie ustosunkowała się do tych wieści. Wcześniej Dariusz Skotnicki, zajmujący się rynkami wschodnimi w Pesie przyznał, że producent szuka klienta dla wyprodukowanych już wozów. Potem tramwaj Fokstrot
pojawił się nawet w Kijowie, gdzie Pesa ostatecznie
wygrała postępowanie na dostawę 10 tramwajów. Producent podkreśla jednak, że będą to nowe pojazdy, a nie te, które wyprodukował dla rosyjskiej stolicy. Świadczą o tym choćby inne wymogi techniczne.
Wygląda na to, że w sprawie czekających na terenie fabryki Fokstrotów doszło do przełomu. – Kontrakt moskiewski będzie realizowany – poinformował prezes Pesy Tomasz Zaboklicki. W tej chwili trwa aneksowanie umów, które powinno się zakończyć jeszcze w maju. Nie wiadomo jeszcze, ile pojazdów kupi Moskwa. Najczęściej pada liczba 30 tramwajów, ale Pesa wciąż ma nadzieję na dostawę całej pozostałej puli 60 tramwajów. – Jest taka szansa – mówi Zaboklicki.
Szef bydgoskiego producenta wciąż uważa, że Rosja to ciekawy rynek, podobnie jak inne kierunki wschodnie, np. Iran i Kazachstan. Na sytuację gospodarczą tych krajów, a co za tym idzie – możliwość składania zamówień – duży wpływ mają jednak czynniki polityczne oraz cena ropy. Dlatego bliżej nowych kontraktów za granicą Pesa jest w krajach Europy Zachodniej – we Włoszech, Niemczech oraz Skandynawii. Producent na razie jednak nie chce powiedzieć nic więcej na temat tych potencjalnych zamówień.
Już 15 czerwca w Warszawie
#MobilityPoland - Konferencja inna niż wszystkie. Tam dowiesz się którędy w Polsce może pojechać hyperloop, jak się buduje miasto i kim będzie pasażer przyszłości.
Więcej na ten temat tutaj.