Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pesa i Modertrans dzielą się zamówieniem na 777 mln złotych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
04-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Pesa

Podziel się ze znajomymi:

Do połowy 2027 roku tabor Tramwajów Śląskich wzbogaci się o 50 nowoczesnych wagonów. Jak podkreślił wojewoda śląski, dostawa wagonów powiększy park taborowy aż o jedną czwartą. Największym zamówieniem w historii spółki, wartym blisko 777 milionów złotych brutto, podzielą się polscy producenci: Pesa i Modertrans.

O 50 nowoczesnych wagonów powiększy się tabor tramwajowy Górnośląsko-Zagłebiowskiej Metropolii do połowy 2027 roku. We wtorek 4 lutego spółka Tramwaje Śląskie podpisała dwie umowy na dostawę wagonów: z firmą PESA Bydgoszcz oraz z firmą Modertrans Poznań. Łączna wartość zakupu wynosi blisko 777 mln złotych brutto! To największe takie zamówienie w historii Tramwajów Śląskich.

Unijne wsparcie dla rozwoju transportu

Zadanie realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS). To już trzecia perspektywa unijnego finansowania, której beneficjentem jest spółka Tramwaje Śląskie. Oprócz inwestycji infrastrukturalnych, które znacząco poprawiły funkcjonowanie transportu publicznego w naszej Metropolii, systematycznie unowocześniany jest tabor tramwajowy.

– Zamówienie na dostawę nowych tramwajów opiewa na ogromną kwotę, którą pozyskujemy głównie z funduszy europejskich. Program FEnIKS otwiera nowe możliwości i – tak jak dwóch poprzednich perspektywach finansowania - będziemy z nich skutecznie korzystać – mówi Bolesław Knapik, Prezes Zarząd spółki Tramwaje Śląskie.

25% tramwajów więcej

Jak zauważył Marek Wójcik, Wojewoda Śląski, obecnie po torach Metropolii jeździ około 200 tramwajów. – Dzięki dostawie 50 nowych wagonów nasz tabor powiększy się aż o jedną czwartą. To wspaniała wiadomość, bo tym samym poprawi się komfort podróżowania, a transport publiczny w miastach GZM będzie bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny – stwierdził wojewoda śląski.

Zadanie obejmuje dostawę 40 wagonów 25-metrowych (w tym 10 dwukierunkowych) przez firmę PESA Bydgoszcz oraz dostawę 10 wagonów 15-metrowych (dwukierunkowych) przez firmę Modertrans Poznań. Szacuje się, że pierwsze dostawy mają się zakończyć do czerwca-lipca 2026 roku – do tego czasu na tory wyjedzie 10 krótszych tramwajów dwukierunkowych. Następne dostawy będą się odbywać sukcesywnie, a cały kontrakt ma być zrealizowany do połowy 2027 roku.

– Muszę przyznać, że mam osobistą satysfakcję z tego, że w procedurze przetargowej wyłonione zostały dwie polskie firmy, które są sprawdzonymi i rzetelnymi producentami nowoczesnych wagonów tramwajowych. To nie bez znaczenia, że środki pozyskane z Unii Europejskiej pozostaną w kraju – podkreśla Bolesław Knapik.

28 mln kilometrów. Tyle przejechały już tramwaje Pesy na Śląsku

Nowe pojazdy są niskopodłogowe – dostosowane do osób z dysfunkcjami ruchu, przyjazne dla środowiska, energooszczędne, a ponadto wyposażone w klimatyzację, elektroniczne tablice informacyjne czy bezprzewodowy dostęp do internetu.

– Spółka Tramwaje Śląskie eksploatuje w tej chwili 70 tramwajów produkcji PESA. Nasze tramwaje przejechały w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już 28 mln km! – zauważa Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz i dodaje: – Spółka Tramwaje Śląskie to wymagający partner, który dokładnie i profesjonalnie określa swoje wymagania, zgodnie z oczekiwaniami pasażerów.

Modertrans: Dostawy już w 2026 roku

Dla przykładu: zleceniodawca, definiując wymagania, nie zapomniał o osobach poruszających się na wózkach inwalidzkich, dostęp dla nich do tramwaju będą wspomagały dwie rozkładane rampy. – Dialog techniczny w celu doprecyzowania wymagań technicznych z przedstawicielami spółki Tramwaje Śląskie rozpoczniemy niezwłocznie, gdyż wszystkie nasze tramwaje muszą zostać dostarczone w 2026 – podsumowuje Piotr Pawlak, Prezes Zarządu Modertrans Poznań.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Będzin: Niebawem remont linii do Czeladzi i zajezdni

Przestrzeń

Będzin: Niebawem remont linii do Czeladzi i zajezdni

Przemysław Farsewicz 28 stycznia 2025

Tramwaje Śląskie wybrały dostawców nowych tramwajów

Komunikacja

Tylko Pesa chce dostarczyć nowe wagony Tramwajom Śląskim

Komunikacja

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na krótkie tramwaje

Komunikacja

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na krótkie tramwaje

Jakub Rösler 08 października 2024

Sosnowiec. Wraca linia nr 26, choć na razie w krótszej relacji

Mobilność

Zobacz również:

Będzin: Niebawem remont linii do Czeladzi i zajezdni

Przestrzeń

Będzin: Niebawem remont linii do Czeladzi i zajezdni

Przemysław Farsewicz 28 stycznia 2025

Tramwaje Śląskie wybrały dostawców nowych tramwajów

Komunikacja

Tylko Pesa chce dostarczyć nowe wagony Tramwajom Śląskim

Komunikacja

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na krótkie tramwaje

Komunikacja

Tramwaje Śląskie z jedną ofertą na krótkie tramwaje

Jakub Rösler 08 października 2024

Sosnowiec. Wraca linia nr 26, choć na razie w krótszej relacji

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5