Konsorcjum firm JTrain zdobyło zlecenie na budowę i obsługę niebieskiej linii tramwajowej w Jerozolimie. W sumie, w ramach kontraktu, 132 tramwaje, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne pojazdy, ma dostarczyć polska Pesa. Będą one bazować na rozwiązaniach i konstrukcji częstochowskich Twistów.
Jak informuje izraelski portal biznesowy Globes, w Jerozolimie rozstrzygnięto postępowanie na budowę pod klucz i obsługę nowej niebieskiej linii tramwajowej. O zamówienie ubiegało się siedem podmiotów – ostatecznie prekwalifikacje w 2021 r. przeszło pięć. Wygrało konsorcjum JTrain, które składa się z firm Danya Cebus, Dan i Comsa. Projekt jest realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Projekt zakłada budowę ponad 31 km torów dla trzech linii pomiędzy Gilo i Talpiot na południu a Ramat Eshkol i Ramot na północy miasta (po obu stronach miasta linia będzie się rozgałęziać). Na trasie znajdzie się 2,5-kilometroyw tunel w centrum. Przewidziano 53 przystanki, z czego trzy znajdą się pod ziemią. Inwestycja obejmuje również zajezdnię w Malkah.
W ramach kontraktu Pesa ma dostarczyć 132 jednokierunkowe dwustronne tramwaje. Będą one zestawione "tyłami" w dwukierunkowe składy o łącznej długości 66 m. Przewidziano też opcję na kolejne 30 pojazdów. Jak informuje producent, pojazdy mają bazować na rozwiązaniach i konstrukcji Twistów dostarczonych dla Częstochowy.
Wartość całego kontraktu na budowę pod klucz to ok. 4 mld euro (ok. 18,4 mln zł), z czego udział Pesy to 400 mln euro (1,841 mld zł). Pierwsze pojazdy mają przyjechać w 2027 r., a linia będzie uruchamiane etapami do 2030 r. JTrain będzie odpowiedzialne za obsługę linii przez okres siedmiu lat z opcją na kolejne 18 lat. Kontrakt obejmuje też usługę utrzymania infrastruktury przez okres 25 lat.
wiz. Pesa Jerozolima posiada tramwaje od 2011 r., kiedy uruchomiono tzw. czerwoną linię. Jej obecna długość to 13,8 km. Obsługują je tramwaje Alstom Citadis 302. W budowie znajduje się linia zielona, która obsługiwać będą tramwaje CAF-u.