Jak informują władze ukraińskiego miasta Konotop, 3 sierpnia do ruchu liniowego został skierowany pierwszy tramwaj typu 105Na. Warszawa przekazała w sumie 23 wagony, które wcześniej zostały zastąpione przez nowsze, niskopodłogowe Hyundaie.
Jak
pisaliśmy, władze Konotopu zwróciły się o pomoc do Warszawy i przekazanie niepotrzebnych wagonów tramwajowych. Wytypowano 23 wagony – popularne stopiątki – które są teraz odstawiane w związku z włączaniem do ruchu kolejnych Hyundaiów.
Pierwsza partia wozów
wyruszyła w drogę na lawetach 22 lutego. Udało się wreszcie dostosować pierwszy wóz i uzyskać dopuszczenie do ruchu. – Dziś wyjątkowy dzień, na który czekaliśmy długo. Długo trwała procedura biurokratyczna, ale zaraz pierwszy tramwaj wyjedzie na linię. Dziękujemy Warszawie. Te wagony są nam niezwykle potrzebne – mówi Artiem Semenichin, burmistrz Konotopu. To pierwszy przypadek, gdy tramwaj z Konstalu wyjeżdża na tory za granicą, i to na szerokim torze 1524 mm.
Pojazdy zostały dostosowane własnymi siłami lokalnego przedsiębiorstwa KTU. – Koszt przebudowy pierwszego tramwaju na nasze tory, wraz z opracowaniem rozwiązań projektowych i całej dokumentacji przez jedno z przedsiębiorstw naszego miasta, wyniósł 280 tys. hrywien (ok. 31 tys. zł). W przyszłości przeróbka tramwajów zostanie przeprowadzona przez przedsiębiorstwo KTU we własnym zakresie i wyniesie ok. 95 tys. hrywien (nawet trochę mniej, bo specjalnie sprowadziliśmy nową maszynę do kucia metalu za ok. 350 tys. hrywien) – wylicza burmistrz. Dodatkowo, komunikację w Konotopie
wzmocni 25 tramwajów Tatra T3 i T6A5 z Ostrawy.
Konotop leży w obwodzie sumskim, w północno-wschodniej Ukrainie. Miasto jest zamieszkiwane przez ok. 85 tys. osób. Tramwaje kursują tu od 1949 r. Długość sieci wynosi 28,7 km. Funkcjonują tu trzy linie tramwajowe.