Porto w Portugali pochwaliło się gotowym projektem zamówionych przez siebie nowych tramwajów, tudzież lekkich pojazdów szynowych. W styczniu 2020 roku przetarg wygrała chińska firma CRRC. Będą to pierwsze chińskie tramwaje w Unii Europejskiej.
Nowe pojazdy szynowe zapoczątkują trzecią generację pojazdów dla Metro do Porto. Oznaczone literami ET oraz TT utrzymywały wyraźnie żółtą kolorystykę. W CT, co ma być skrótem od CRRC Tram), dominować będzie szary kolor przetkany liniami mającymi przywodzić na myśl dużą dynamikę i nowoczesność. Końcowy efekt, jak zaznacza operator, jest wynikiem jedenastu miesięcy intensywnych spotkań planistów, specjalistów w zakresie taboru, projektowania i eksploatacji z producentem. W ten sposób powstał projekt wyglądu zewnętrznego i przestrzeni wewnątrz 18 nowych tramwajów dla Porto.
– Efektem wspólnego wysiłku jest pojazd całkowicie przyjazny dla użytkownika, „uśmiechnięty”, z dużymi przeszkleniami i całkowitą dostępnością. Chcieliśmy zachować rozpoznawalność naszej marki i jednocześnie zrobić krok naprzód, dodać impuls dla rozwoju wyglądu tramwajów, co ma odzwierciedlać kolejną fazę ekspansji Metro do Porto – wyjaśnia Joana Barros, architekt, która koordynowała zespół projektowy CT.
Niewątpliwie żółte tramwaje wpisały się w codzienne życie Porto. Tym razem planiści mocno zredukowali ten kolor na rzecz szarości. – Taka zmiana nadaje więcej dynamiki, miękkości i nowoczesności, podczas gdy zaokrąglone linie wizualizują szybkość i ruch. Pracowaliśmy także nad przednim oświetleniem i prawie otrzymaliśmy uśmiech. Było to możliwe do pogodzenia z wymogami technicznymi i prawnymi – zdradza szczegóły Barros.
Pojazdy trzeciej generacji wyróżniają się aerodynamicznymi kształtami i dostępnością. Długość będzie standardowa i wyniesie 35 metrów. Wejście do tramwaju zapewni siedem podwójnych drzwi. Dla porównania pierwsze tramwaje Eurotram Bombardiera z 2001 roku mają sześć drzwi, zaś te z 2010 roku – po cztery z obydwu stron pojazdu.
Umowę na 18 lekkich pojazdów szynowych od chińskiego producenta CRRC w Tangshan podpisano w styczniu 2020 r. Wartość kontraktu to 49,6 mln euro. Środki w całości pochodzą z Funduszu Ochrony Środowiska Ministerstwa Środowiska i Działań na rzecz Klimatu. Cena obejmuje także 5-letnie utrzymanie pojazdów. Gotowe tramwaje mają być dostarczane w drugiej połowie 2022 roku. Mają dotrzeć jeszcze przed zakończeniem rozbudowy sieci tego lekkiego „metra” w Porto. Rozbudowywana jest różowa linia między dworcem kolejowym S. Bento a Casa da Música oraz żółta linia między Santo Ovídio i Vila d'Este. Flota Metro do Porto będzie liczyła teraz 120 jednostek – 72 ET, 30 TT i 18 CT.
Firma CRRC nie od razu wygrała przetarg na dostawy pojazdów do Porto. Postępowanie było długie i żmudne. Po protestach konkurencji firmę wykluczono. Ostatecznie jednak uznano ofertę chińskiego producenta za ważną, co zepchnęło czeską Škodę Transportation na drugie miejsce. Na trzecim miejscu uplasował się niemiecki Siemens.