Z zakładów Newagu w Nowym Sączu wyruszył pierwszy skład Inspiro przeznaczony dla sofijskiego metra. Skład, wyprodukowany przez konsorcjum firm Siemens i Newag, do stolicy Bułgarii dotrze na początku lipca. Składy będą kursować na nowej III linii metra.
Umowa podpisana między spółką Metropolitan EAD oraz konrosjum Siemens i Newag zakłada dostawy 20 trójczłonowych pociągów metra o długości ok. 60 m wraz z systemem sterowania ruchem na centralnym odcinku III linii. Przewidziano również opcję w postaci dodatkowych 10 składów. Wartość zamówienia przypadająca na Newag wynosi 109 mln lewów (ok. 236 mln zł), z czego część podstawowa – bez opcji – to 73 mln lewów (158 mln zł). Zakres prac przypadających na Newag obejmuje zaprojektowanie i zabudowę wnętrza, uruchomienie pojazdów w zakładzie spółki w Nowym Sączu oraz dostawę gotowych pociągów do klienta i usługi serwisowe w okresie gwarancji. Konsorcjum dostarcza pojazdy bazujące na znanej w Warszawie konstrukcji Inspiro.
Pierwszy pociąg wyruszył z Nowego Sącza 25 czerwca. Przewóz odbywa się w nocy na zasadach transportu specjalnego, ponadgabarytowego. Skład został podzielony na człony i jest przewożony przy wykorzystaniu trzech samochodów ciężarowych. W sumie pociąg Inpsiro ma do pokonania 1100 km przez Słowację, Węgry i Serbię. Planowany czas przejazdu wynosi pięć dni, a rozładunek jest przewidziany w okolicach 2 lipca. Nowe pojazdy wyjadą na tory sofijskiego metra jeszcze w tym roku.
Jak zachwala producent, pojazdy Inspiro charakteryzują się wysoką wydajnością energetyczną, niskimi kosztami eksploatacji, a także nowoczesnym designem i rozwiązaniami poprawiającymi komfort podróżowania. W pociągach Inspiro dla Sofii zostaną dodatkowo zamontowane odbieraki prądu na dachu, pozwalających na pracę w innym systemie zasilania. – Oprócz tego pociąg dla Sofii składa się z trzech wagonów, a w Warszawie jeżdżą sześciowagonowe składy. Stosujemy więc system trakcyjny, który jest w większym stopniu nadmiarowy i redundantny – jeśli w sześciowagonowym pociągu jeden z czterech silników ulegnie awarii nie będzie to stanowiło problemu, co innego natomiast w przypadku pociągu trzywagonowego .Ponadto stosujemy przesuwne drzwi, które chowają się do wewnątrz składu w przeciwieństwie do drzwi przesuwnych na zewnątrz składu – mówi Stefan Wappmann, product manager pociągów metra firmy Siemens. Dodatkowo wagony zostaną wyposażone w klimatyzację, gdyż pociągi będą eksploatowane zarówno na powierzchni, jak i w tunelach. Więcej o pociągach dla Sofii i różnicach względem Warszawy
tutaj.
Zgodnie z planami 16-kilometrowa trzecia linia będzie przebiegać z południowego zachodu na północny wschód. Z II linią będzie krzyżować się na stacji NDK, a z I linią na stacji Uniwersytet Sofijski im. św. Klimenta Ochrydzkiego. Pierwszy, centralny odcinek linii będzie liczył siedem kilometrów i siedem stacji.
fot. Newag