Flotę metra w Barcelonie zasili 50 nowych składów, które zastąpią pociągi na pierwszej i trzeciej linii. Pojazdy są produkowane w zakładach Alstomu w Santa Perpètua w Barcelonie.
Pierwsze nowe pociągi wyprodukowane przez Alstom dla operatora metra w Barcelonie TMB (Transportes Metropolitanos de Barcelona) weszły z końcem marca do służby na trzeciej linii. Łącznie 50 nowych składów zastąpi 48 najbardziej wysłużonych pojazdów serii 2000 i 3000 nie tylko na pierwszej ale i trzeciej linii. Po uruchomieniu pierwszego pociągu do jazdy z pasażerami, kolejne będą włączane sukcesywnie w nadchodzących miesiącach. Przewiduje się, że operator metra będzie włączał je do jazdy co dwa tygodnie na każdą z linii.
Nowe pociągi metra to efekt kontraktu przyznanego firmie Alstom w październiku 2019 r. na dostawę 50 nowych składów z rodziny Metropolis za 318,9 mln euro. Wszystkie pociągi są produkowane w zakładzie Alstomu w Santa Perpètua w Barcelonie. Łącznie powstanie 26 jednostek serii 7000 oraz 24 jednostki serii 8000. Zamawiający, którym jest TMB w spółce z Autoritat del Transport Metropolità (ATM), otrzymał finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). 26 pociągów będzie miało międzynarodowy rozstaw wózków. Będą to pojazdy serii 7000 i trafią do obsługi trzeciej linii metra, natomiast kolejne 24 pociągi, już o iberyjskim rozstawie torów – czyli seria 8000 – zostaną włączone do obsługi pierwszej linii metra.
– Dzięki tym nowym pociągom ulepszamy usługi, oferując większy komfort i dostępność, a także zmierzamy w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności dzięki niższemu zużyciu energii. Są również bardziej dostępne dzięki szerszym drzwiom i korytarzom i jesteśmy świadomi, że jest to dobre rozwiązanie dla mobilności wszystkich w naszym społeczeństwie, w naszym mieście – mówi Laia Bonet, prezes TMB.
Producent pokreślił, że przy realizacji projektu skupił się głównie na zrównoważonym rozwoju i dostępności. Oznacza to lekką konstrukcję pociągów, niskie zużycie energii, niezawodność techniczna, łatwość konserwacji i ulepszona filtracja powietrza. Uwzględniono również warunki dostępności, aby były zgodne nie tylko z obowiązującymi przepisami hiszpańskimi i katalońskimi, ale także z wytycznymi krajów sąsiednich. Pociągi pięciowagonowe są wyposażone w zdalne sterowanie i czujniki do zarządzania utrzymaniem taboru.
W porównaniu z dotychczasowymi pociągami, nowy tabor wyróżnia się również pod względem cyfrowych rozwiązań. Wyposażono je w nowe systemy informacji, większą liczbę ekranów i kamer, które monitorują przestrzeń w czasie rzeczywistym. Producent zapewnia także, że pociągi charakteryzują się niskim poziomem hałasu. We wnętrzu znalazły się również porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Rodzina Metropolis to rozwiązanie Alstomu, które przeznaczone jest dla metra, a cechą charakterystyczną jest ich autonomiczność. Pociągi z tej rodziny można spotkać w ponad 30 miastach na całym świecie – w tym w Amsterdamie, Singapurze, Panama City, Barcelonie, Paryżu, Rijadzie, Dubaju, Sydney i Montrealu. Zakup nowych pociągów to część strategii TMB odpowiadającej zrównoważonemu rozwojowi i wzroście dostępności. Plan określono do 2025 roku. Zakłada on redukcję ponad 17 000 ton dwutlenku węgla i obsługę w zrównoważony sposób do 2,3 miliona pasażerów dziennie przy pomocy metra i autobusów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.