Do Łodzi dotarły pierwsze z 63 nowych autobusów, na które MPK Łódź podpisało umowę z Solarisem w maju tego roku. Są to pojazdy wyposażone w moduł mild hybrid. Podobne autobusy kursują już po ulicach tego miasta.
Majowa
umowa pomiędzy MPK Łódź a konsorcjum firm Solaris i Millennium Leasing zakładała dostawę 63 nowych autobusów. 48 to pojazdy przegubowe klasy mega (18-metrowe) a 15 to pojazdy klasy maxi (12-metrowe). Jeden z tych ostatnich będzie służył w Ośrodku Szkolenia Kierowców MPK Łódź.
Zgodnie z kontraktem Solaris miał je dostarczyć w ciągu 40 tygodni od daty podpisania umowy, czyli do końca lutego 2025 roku. Jednak wszystko na to wskazuje, że przynajmniej część autobusów trafi do Łodzi jeszcze przed końcem 2024 roku. Wszystkie muszą przejść odbiory oraz zostać przystosowane do użytkowania poprzez m.in. instalację biletomatów i naklejenie oznaczeń przewoźnika. Wszystkie będą użytkowane przez 10 lat, po tym okresie łódzkie MPK może zdecydować, czy chce je pozostawić w swoich zajezdniach.
Wszystkie z dostarczonych autobusów będą wyposażone w system mild hybrid, który magazynuje energię powstającą podczas hamowania i używa jej do wspomagania silnika spalinowego. Jak tłumaczy Urząd Miasta Łodzi, dotychczasowa eksploatacja tego typu autobusów pokazała, że ten system się sprawdza i wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10 proc. Poza tym ich wyposażenie
Warto wspomnieć, że łódzkie MPK ogłosiło przetarg także na nowe autobusy elektryczne.
Zamówienie obejmuje 36 sztuk: 14 autobusów 12-metrowych i 22 przegubowe. Pojazdy będą stacjonowały w Zakładzie Eksploatacji Autobusów nr 1 przy ul. Limanowskiego, która jest przystosowana do ich obsługi. Otwarcie ofert ma nastąpić 30 października.
Co ciekawe, druga z zajezdni – przy ul. Nowe Sady – w przyszłości ma garażować autobusy wodorowe. Jednak na razie miejski przewoźnik nie przeprowadzał nawet testów pojazdów o takim napędzie.