Solaris dostarczył do Lipska w Niemczech pierwszy z zakupionych tramwajów. Z uwagi na swoją długość, sięgającą 38 metrów, otrzymał przydomek XL. Teraz na miejscu potrwają testy homologacyjne. Przy okazji przyjazdu nowego tramwaju miasto pokazało pierwsze przegubowe autobusy Solarisa nowej generacji.
Pierwsze Tramino dotarło do Lipska we środę 21 grudnia. Jak zapowiada Leipziger Verkehrsbetriebe, operator komunikacji, w ciągu najbliższych miesięcy pojazd przejdzie odbiory i testy homologacyjne. Ta faza potrwa około sześciu miesięcy.
Kontrakt ramowy na dostawę do 41 tramwajów został zawarty w 2015 r. Pierwsze zlecenie obejmowało pięć pojazdów, a obecnie zakontraktowanych jest 14 wozów. Opcja na pozostałe tramwaje może zostać wykorzystana do 2020 r.
Długość Tramino dla Lipska wynosi 38 metrów, a szerokość to 2,3 metra. Pojazd może przewieźć do 220 pasażerów. Część niskopodłogowa stanowi 65% pojazdu. Tramwaj otwiera trzecią rodzinę pojazdów szynowych Solarisa – częściowo niskopodłogowych z wózkami obrotowymi, które obracają się więcej niż kilkanaście procent względem osi pojazdu.
Na razie tramwaj jest opakowany, ale przedsiębiorstwo komunikacyjne zapowiada, że w lutym przyszłego roku mieszkańcy będą mogli już ujrzeć nowy pojazd bliżej. Solaris uchylił już rąbka tajemnicy co do wyglądu tramwaju – na targach InnoTrans w Berlinie
zaprezentowano pełnowymiarową makietę wnętrza pojazdu. Ciekawym rozwiązaniem są mleczne panele na suficie z barwą światła, która może być dostosowywana do pory dnia czy roku.
Lipsk zaprezentował też pierwsze przegubowe 18-metrowe autobusy Solarisa nowej generacji. Miasto w sumie zamówiło 14 takich pojazdów, mogących przewieźć po 150 podróżnych. W pełni niskopodłogowe autobusy posiadają dwie strefy przeznaczone dla wózków dziecięcych bądź dla niepełnosprawnych.