Koleje Małopolskie (KMŁ) zakupiły w zeszłym roku dwa autobusy podmiejskie, które są pierwszymi tego typu pojazdami we flocie przewoźnika. Będą obsługiwać nową linię dowozową, którą spółka chce uruchomić w kwietniu tego roku. Debiut autobusy zaliczą miesiąc wcześniej, kiedy zaczną obsługiwać autobusową komunikację zastępczą.
Koleje Małopolskie drobnymi krokami
rozbudowują ofertę dowozowych linii autobusowych, które jeszcze bardziej integrują transport w Małopolsce. Dzięki dowozowi do przystanków kolejowych z pociągów przewoźnika może skorzystać więcej pasażerów. Do tej pory linie dowozowe były realizowane tylko na zlecenie
Kolei Małopolskich przez podwykonawców. Teraz ma się to zmienić, a przewoźnik chce zacząć sam wozić pasażerów z wykorzystaniem własnych autobusów.
Dwa nowe Iveco
W tym celu spółka zakupiła
dwa podmiejskie autobusy Iveco Crossway 12LE LINE, które mają wejść do służby już w marcu tego roku. Pojazdy mogą zabrać na pokład 50 pasażerów na miejscach siedzących oraz minimum 36 na miejscach stojących. Są niskowejściowe, a także spełniają normę emisji EURO 6D. Autobusy mają klimatyzację i ogrzewanie, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych a także są wyposażone w system informacji pasażerskiej. Układ drzwi to 1-2-0.
– Aktualnie autobusy są dozbrajane, trwa montaż urządzeń Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, który umożliwi pokładową sprzedaż biletów na pociągi i autobusy uruchamiane przez spółkę oraz biletów komunikacji miejską w największych małopolskich miastach. Autobusy wejdą do regularnego ruchu w marcu obsługując przewozy realizowane w ramach Zastępczej Komunikacji Autobusowej. Następnie zostaną skierowane do obsługi planowej w ramach nowej linii ALD Podłęże – Proszowice – mówi nam prezes Kolei Małopolskich, Tomasz Warchoł.
W planach dalsze zakupy
Ponadto prezes dodaje, iż spółka chce rozwijać swoją flotę autobusową i planuje kolejne zakupy takich pojazdów już w tym roku. Liczy tutaj na dofinansowania z różnych programów, zarówno krajowych jak i unijnych.
– Spółka planuje inwestować w autobusy spełniające normę EURO VI. Specyfika przewozów w ramach ZKA, a także dowozowych linii lokalnych obsługiwanych przez spółkę sprawia, że w planach zakupowych nie są obecnie brane pod uwagę alternatywne rodzaje napędu – informuje Tomasz Warchoł.
10 linii, a będzie ich więcej
Koleje Małopolski uruchmiają aktualnie 10 lini dowozowych i
planują nową, z Podłęża do Proszowic, którą obsłużą właśnie nowe pojazdy. Warchoł podkreśla też, że Koleje Małopolskie są największym beneficjentem środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, znanym potocznie jako PKS+, w Małopolsce i dzieje się tak drugi rok z rzędu.