Jak podaje portal brd24.pl, zmiany przepisów dotyczące pierwszeństwa pieszych znacząco poprawiły bezpieczeństwo na przejściach. Dane gromadzone przez policję opublikowane przez portal wyraźnie pokazują spadek zabitych na przejściach. Zginęło 30 procent mniej pieszych niż w roku 2019, co wynika w głównej mierze z bezpieczniejszej jazdy kierowców, którzy spowodowali mniej wypadków śmiertelnych. Liczba wypadków na przejściach spadła o 20 procent, a to wszystko w zaledwie trzy miesiące po wejściu w życie nowych przepisów.
Portal oparł swoją analizę na danych, które udostępniła mu Komenda Główna Policji. Okres, którego dotyczą dane to 1 czerwca - 31 sierpnia 2021 roku, a więc trzy miesiące obowiązywania nowych przepisów. Jak podaje redakcja, w analizie wzięto pod uwagę obecny rok, a także przede wszystkim rok 2019. Zeszły rok nie jest reprezentatywny z powodu pandemii, która znacząco wpłynęła na mobilność Polaków. Badania nawiązują do zmian, które weszły w życie 1 czerwca tego roku i przyznały pierwszeństwo pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych. Do tej pory piesi mieli pierwszeństwo tylko w momencie przebywania na pasach. Więcej o nowych zmianach
pisaliśmy zaraz po ich nowelizacji.Brd24.pl wskazuje, że w trakcie trzech wakacyjnych miesięcy tego roku, zginęło 30% mniej pieszych niż w analogicznym okresie roku 2019. Ponadto 20 procent mniej pieszych zostało rannych, a liczba samych wypadków także zmniejszyła się o 20 procent. Patrząc na dokładne dane przytaczane przez portal, w tym roku, w ciągu trzech analizowanych miesięcy, na przejściach zginęło 28 osób. W 2019 roku takich przypadków było aż 41. Natomiast w tym roku rannych zostało 416 osób w stosunku do 508 osób dwa lata temu.
Zdaniem portalu przyczyną pozytywnych zmian jest przede wszystkim zmiana nastawienia kierowców. Autorzy tekstu podają liczbę zgonów w wyniku wypadków, których prowodyrami byli kierowcy, a które dotyczyły nieustąpienia pierwszeństwa pieszym na pasach. W 2019 w takich zdarzeniach spowodowanych przez kierowców zginęło 35 osób, a w obecnym roku 19.
Widać też, że zmiany najbardziej wpłynęły na zachowania kierowców w obszarach zabudowanych, gdzie to w tym roku doszło do znacznie mniejszej ilości wypadków na przejściach w stosunku do roku 2019. Liczbę 514 wypadków na pasach w 2019 roku udało się obniżyć do poziomu 406 w tym roku. Liczby ciągle robią negatywne wrażenie, ale widać wyraźny spadek ilości wypadków. Na zmianę zachowań kierowców w obszarze zabudowanym mogło wpłynąć także zrównanie prędkości w tych miejscach do 50 km/h przez całą dobę. Autor tekstu twierdzi, że zmian nie widać natomiast poza obszarami zabudowanymi, gdzie nadal zdarza się kierowcom nadużywać prędkości i nie ustępować pierwszeństwa pieszym.