Volvo Buses oraz Uniwersytet Technologiczny Nanyang (NTU) w Singapurze zaprezentowały pierwszy, 12-metrowy autonomiczny autobus elektryczny. Pojazd wkrótce rozpocznie kursy próbne na terenie kampusu uniwersyteckiego.
Volvo 7900 Electric jest w stanie przewieźć 85 pasażerów. Został wyposażony w czujniki oraz elementy sterujące pojazdem zarządzane przez system sztucznej inteligencji (AI). W celu zapewnienia pełnego bezpieczeństwa i niezawodności, system AI jest również chroniony środkami bezpieczeństwa cybernetycznego.
Autobus zaliczył wcześniej wstępne rundy rygorystycznych testów w Centrum Testowania i Badań Autonomicznych Pojazdów (Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles – CETRAN). Obecnie planowane jest przetestowanie autobusu na terenie kampusu NTU, a następnie na trasie poza uniwersytetem.
Testowane w Singapurze Volvo 7900 Electric jest pierwszym w pełni autonomicznym, elektrycznym autobusem Volvo przeznaczonym do wykorzystania w transporcie publicznym. Gwarantuje cichą i bezemisyjną pracę. Zużywa 80 procent mniej energii niż autobus z silnikiem wysokoprężnym o tych samych rozmiarach.
– Nasz autobus elektryczny wyposażony w technologię autonomiczną stanowi ważny krok w kierunku wizji czystszego, bezpieczniejszego i inteligentniejszego miasta. Dążenie do pełnej autonomii jest bez wątpienia procesem złożonym, a nasze partnerstwo z uniwersytetem NTU oraz Land Transport Authority (LTA) w Singapurze ma decydujące znaczenie dla realizacji tej wizji – powiedział Håkan Agnevall, prezes Volvo Buses.
Testowany w Singapurze autobus jest wyposażony w autonomiczne oprogramowanie badawcze Volvo, podłączone do kluczowych elementów sterujących i wielu czujników. Naukowcy z NTU rozszerzyli go o system AI, który współpracuje z czujnikami, umożliwiając autonomiczną jazdę.
Obejmuje to wykrywanie światła i czujników zasięgu (LIDARS), kamery 360 stopni oraz zaawansowany globalny system nawigacji satelitarnej, wykorzystujący kinematykę w czasie rzeczywistym. Odbywa się to na podobnych zasadach jak w przypadku każdego globalnego systemu pozycjonowania (GPS), ale wykorzystuje wiele różnych danych źródłowych, aby zapewnić precyzję lokalizacji z dokładnością do jednego centymetra.
System jest podłączony do „inercyjnej jednostki zarządzania”, która mierzy poprzeczną i kątową prędkość autobusu. Usprawnia to nawigację podczas jazdy po nierównym terenie, zapewniając płynną podróż.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.