Pierwszy wyprodukowany przez Siemensa tramwaj Avenio dla Hagi wyruszył z wiedeńskiej fabryki na testy dynamiczne w Wegberg-Wildenrath, Niemcy. Holenderski przewoźnik zamówił łącznie 60 tramwajów tego typu.
Tramwaj trafi do Centrum Testowego i Walidacyjnego Siemensa w Wegberg-Wildenrath pod Düsseldorfem, gdzie odbędą się testy dynamiczne. Dopuszczenie do ruchu uzyska już w Hadze. Umowa z listopada 2011 r. obejmowała dostawę 40 tramwajów, jednak niedawno to holenderskie miasto postanowiło skorzystać z opcji na zwiększenie zamówienia o kolejne 20 sztuk. Pierwsze nowe wozy trafią do Hagi jeszcze w tym roku.
fot. SiemensCzteroczłonowe Avenio zawiera cztery pary drzwi o szerokości 1,3 m oraz jedne pojedyncze drzwi po obydwu stronach pudła. W jednoprzestrzennym, klimatyzowanym wnętrzu znajdują się dwie „rzeźnie”, czyli przestrzenie dla wózków dziecięcych czy inwalidzkich. W każdym 35-metrowym tramwaju przewidziano w sumie 70 miejsc siedzących oraz dalsze 168 dla pasażerów stojących. Wartość kontraktu, wliczając w to szkolenia motorniczych, dokumentację i części zapasowe, wynosi ponad 100 mln euro.

fot. Siemens
Haga posiada jeden z większych systemów tramwajowych w Europie, który w tym roku obchodzić będzie 150-lecie. Sieć składa się z 12 linii i 130 km torowiska. W tej chwili przebudowywane są m.in. przystanki, aby umożliwić kursowanie niskopodłogowych tramwajów. Avenio ma jeździć na liniach 1, 9, 11, 15 i 17.
fot. SiemensOprócz Hagi Avenio zamówił też Katar. Pierwsze tramwaje trafiły też do Monachium. Avenio jest tak naprawdę ewolucją tramwajów znanych pod marką Combino Plus / Supra, które jeżdżą od 2005 r. w Almadzie (Portugalia) i od 2006 r. w Budapeszcie. – Chcemy tym produktem podbić świat – mówi Sandra Gott-Karlbauer, dyrektor zarządzający w dziale metra, wagonów i lekkiej kolei Siemensa. Do pojazdu wprowadzono jednak wiele zmian, których celem jest zwiększenie komfortu pasażerów i motorniczych, a także zmniejszenie zużycia zestawów kołowych i szyn. W tramwaju zostaną użyte skrętne wózki z możliwością obrotu o 4,5 stopnia, produkowane w austriackim Graz. Dzięki temu pojazd swobodniej będzie wchodził w łuki. Siemens położył też nacisk na zmniejszenie emisji hałasu, powodowanego przez jadący i hamujący tramwaj. Będzie to możliwe, jak zachwala producent, dzięki zastosowaniu cichszego elektrycznego hamulca, sprężystych gumowych obręczy na koła czy wyłączaniu dodatkowych i zbędnych podzespołów i urządzeń podczas postoju. Również w pełni resorowany napęd trakcyjny przyczyni się do ograniczenia poziomu hałasu i drgań.