Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pierwszy miesiąc mazowieckich linii dowozowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Pierwszy miesiąc mazowieckich linii dowozowych
fot. MJ
Zgodnie z zapowiedziami województwo mazowieckie zorganizowało dziesięć autobusowych linii regionalnych mających w założeniach dowozić pasażerów do kolei. Większość z nich funkcjonuje tylko w dni robocze, a niewielka liczba kursów jest związana z ograniczeniami budżetowymi. Na razie nie jest pewne, czy wszystkie połączenia pozostaną na komunikacyjnej mapie regionu na stałe.

Od dwóch lat samorząd województwa mazowieckiego zapowiadał uruchomienie systemu autobusowych linii mających w założeniach uzupełnić kolej na obszarach wykluczonych komunikacyjnie. W wyniku zeszłorocznego przetargu połączenia wystartowały w grudniu i styczniu. Właśnie mija więc pierwszy miesiąc funkcjonowania transportu publicznego na dziesięciu trasach.

Najpilniejsza potrzeba to zapewnienie dojazdów do pracy i szkół

I tak autobusy wyruszyły na linie z Sokołowa Podlaskiego i Ceranowa do Małkini Górnej, z Węgrowa do Mrozów, z Liwu do Kotunia, ze Skrzyńska do Szydłowca, z Przytyku do Wieniawy, z Omięcina do Rudy Wielkiej oraz z Żuromina do Sierpca (dwiema trasami) i do Mławy. Większość z nich obsługiwana jest tylko w dni robocze. Wyjątkiem są wybrane relacje w rejonie Żuromina, gdzie odjazdy zaplanowano także w weekendy. Częstotliwość waha się od czterech do sześciu par kursów dziennie. – Z uwagi na krótki czas funkcjonowania przewozów nie można jednoznacznie określić, które linie cieszą się największym zainteresowaniem – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Nasza rozmówczyni zapewnia, że samorząd jest otwarty na sugestie pasażerów co do kształtu oferty, póki co ma ona bowiem stanowić pilotaż docelowych rozwiązań. – Linie mają charakter tymczasowy, a kontynuacja [przewozów] będzie zależała od zapotrzebowania na danych liniach komunikacyjnych – usłyszeliśmy. Region tłumaczy także, że w większości wypadków nie zdecydował się na finansowanie kursów w dni wolne, bo założył, że w obszarach pozbawionych transportu publicznego priorytetem będzie zapewnienie dojazdu do węzłów komunikacyjnych w porach standardowych dojazdów do pracy i szkoły oraz popołudniowych powrotów, gdy potencjalnych chętnych będzie najwięcej. Rozkłady miały być przy tym konsultowane z lokalnymi samorządami.

Za informację pasażerską odpowiada przewoźnik

– Jeżeli chodzi o częstotliwość przejazdów, z uwagi na pilotażowy charakter projektu samorząd województwa mazowieckiego miał ograniczenia, do których należało dostosować przewozy – dodaje przedstawicielka mazowieckiego marszałka. Barierą dla podróżnych może okazać się przy tym nie tylko stosunkowo niewielka liczba kursów, ale i dostęp do informacji o nich. Rozkłady póki co nie pojawiły się bowiem ani na stronie internetowej UMWM, ani w popularnych wyszukiwarkach czy w mapach Google. Urząd zapewnia natomiast, że są one dostępne na stronie operatora – spółki PKS Bodzentyn – i na przystankach. Na tej samej witrynie zamieszczono również cennik. Bilety jednorazowe sprzedają kierowcy, okresowe można zaś zamówić poprzez wysłanie e-maila na specjalną skrzynkę prowadzoną przez przewoźnika.

Spółka wystawia na marszałkowskie linie swoje autobusy marek Iveco i Otokar. – Wszystkie pojazdy posiadają klimatyzację, co daje komfort podróżowania pasażerom. Autobusy spełniają normę emisji spalin Euro 5. Operator deklaruje tym samym, że nie tylko oszczędza na kosztach paliwa, ale także przyczynia się do dbania o naszą planetę – opisuje Marta Milewska. Dodaje, że niepełnosprawni mogą dostać się do wnętrza dzięki windom. Na autobusach znajduje się zaś informacja o organizatorze połączeń i logo samorządu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków o szczegółach remontu przy Bagateli

Komunikacja

Kraków o szczegółach remontu przy Bagateli

UM Kraków 27 stycznia 2025

Istnieje groźba, że Olsztyn nie wykorzysta środków z Polski Wschodniej

Komunikacja

Rok 2025 w planach warszawskiego ZTM-u

Komunikacja

Rok 2025 w planach warszawskiego ZTM-u

Paulina Piziorska 21 stycznia 2025

Zgierz: Do cięć w komunikacji zmusiła sytuacja finansowa

Komunikacja

Zobacz również:

Kraków o szczegółach remontu przy Bagateli

Komunikacja

Kraków o szczegółach remontu przy Bagateli

UM Kraków 27 stycznia 2025

Istnieje groźba, że Olsztyn nie wykorzysta środków z Polski Wschodniej

Komunikacja

Rok 2025 w planach warszawskiego ZTM-u

Komunikacja

Rok 2025 w planach warszawskiego ZTM-u

Paulina Piziorska 21 stycznia 2025

Zgierz: Do cięć w komunikacji zmusiła sytuacja finansowa

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5