Modertrans rozpoczął produkcję pierwszego wagonu dla Łodzi. Powstaje szkielet pudła pojazdu oraz wózki – informują w porozumieniu z producentem władze Łodzi. Dostawa pierwszego pojazdu jest spodziewana pod koniec roku.
Trwa budowa szkieletu pudła pierwszego wagonu oraz jego wózków. W ich konstrukcji zostaną zastosowane elementy elastyczne, co – według zapowiedzi producenta – ma zapewnić lepszą współpracę kół z torowiskiem. Modertrans kupił też inne komponenty niezbędne do produkcji łódzkich tramwajów.
Wagon jak żaden inny
Wartość kontraktu wynosi 268,5 mln zł. Pierwsze z 30 nowych wagonów mają zostać dostarczone na przełomie 2022 i 2023 r. Początkowo planowano dostawy
pierwszych egzemplarzy jeszcze w marcu, a ostatnich – we wrześniu. W lutym bieżącego roku
poinformowano jednak o podpisaniu aneksu przesuwającego termin. Jako powód podano problemy z dostępnością materiałów oraz pandemię COVID-19. Zamawiający (Zarząd Inwestycji Miejskich) nie zamierza w związku z tym naliczać kontrahentowi kar umownych.
Łódzkie zamówienie jest przełomowe z trzech powodów. Po raz pierwszy stroną kontraktu nie jest łódzkie MPK, ale ZIM. Zamówione tramwaje będą pierwszymi pojazdami z rodziny Gamma na wąskich torach (dotychczas producent dostarczał je tylko miastom z siecią normalnotorową). Niespotykana w skali całego polskiego rynku tramwajowego (z wyjątkiem
warszawskich wagonów Hyundai Rotem) będzie też ich konstrukcja: niskopodłogowe, pięcioczłonowe pojazdy zostaną oparte
na czterech wózkach, z których część będzie wózkami skrętnymi. Zamawiający liczy, że takie rozwiązanie ułatwi eksploatację taboru i pozwoli zmniejszyć zużycie kół oraz torowiska, szczególnie na łukach. Nowością będzie też układ drzwi – wszystkie pięć par będą drzwiami dwuskrzydłowymi (w dotychczasowych nowo kupowanych łódzkich wagonach niskopodłogowych drzwi na zwisach przednim i tylnym były jednopłatowe).
Z opóźnieniem, ale w starej perspektywie
Wagony mają być w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów. Kabina motorniczego zostanie wyposażona w regulowany fotel pneumatyczny. Oświetlenie wnętrza zostanie wykonane w technologii LED.
Łódzkie Moderusy Gamma będą stacjonować w zajezdni Chocianowice, której
modernizacja jest w toku. Inwestycja jest częścią programu „Tramwaj dla Łodzi” – jedną z niewielu, która mimo opóźnienia zostanie jednak zrealizowana w obecnej unijnej perspektywie budżetowej.
Większość zadań zostanie przesuniętych na kolejny okres programowania, rozliczany do roku 2030.