Pierwszy Moderus Gamma został właśnie przywieziony do Łodzi. Trafił tu 1 grudnia w godzinach nocnych prosto z zakładów Modertransu. To pierwszy z trzydziestu nowych tramwajów, które zasilą tabor MPK Łódź.
Dostarczony tramwaj to Moderus Gamma LF 06 AC. Jest to pojazd pięcioczłonowy, w ponad 80% niskopodłogowy. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, design wnętrza został wykonany w jasnych barwach, a oświetlenie w technologii ledowej. Tramwaj waży około 43 ton, do jego produkcji zużyto m.in. 18 ton stali i 16 km przewodów.
Tramwaj został wyposażony w rampę ułatwiającą wjazd wózkom inwalidzkim. W wydzielonej kabinie motorniczego znalazł się komfortowy fotel pneumatyczny. Najważniejsze elementy sterujące pojazd zabudowane zostały w dwóch podłokietnikach. Kabina jest klimatyzowana, warunki termiczne motorniczy ustawia samodzielnie, niezależnie od tych panujących w przedziale pasażerskim. Ccałkowita długość tramwaju to ponad 32 m.
Przez najbliższe dni tramwaj będzie gruntownie testowany. W drugiej połowie grudnia wystartują badania homologacyjne prowadzone przez Poznański Instytut Technologiczny. Równolegle prowadzone będą szkolenia dla MPK Łódź. Oficjalną prezentację tramwaju miasto planuje 6 grudnia.
Łódzkie zamówienie jest przełomowe z trzech powodów. Po raz pierwszy stroną kontraktu nie jest łódzkie MPK, ale ZIM. Zamówione tramwaje będą pierwszymi pojazdami z rodziny Gamma na wąskich torach (dotychczas producent dostarczał je tylko miastom z siecią normalnotorową). Niespotykana w skali całego polskiego rynku tramwajowego (z wyjątkiem warszawskich wagonów Hyundai Rotem) będzie też ich konstrukcja: niskopodłogowe, pięcioczłonowe pojazdy zostaną oparte na czterech wózkach, z których skrajne są wózkami skrętnymi. Zamawiający liczy, że takie rozwiązanie ułatwi eksploatację taboru i pozwoli zmniejszyć zużycie kół oraz torowiska, szczególnie na łukach. Wszystkie wózki są napędowe, zamienne między sobą, a dwa skrajne obrotowe. Dzięki zastosowaniu wszystkich osi, które napędzają i hamują uzyskane zostaną optymalne właściwości biegowe pojazdu, ze zdecydowanie mniejszą tendencją do generowania poślizgów. Nowością będzie też układ drzwi – wszystkie pięć par będą drzwiami dwuskrzydłowymi (w dotychczasowych nowo kupowanych łódzkich wagonach niskopodłogowych drzwi na zwisach przednim i tylnym były jednopłatowe).
Wartość
kontraktu zawartego w lutym 2020 r. wynosi 268,5 mln zł. Pierwsze z 30 nowych wagonów mają zostać dostarczone na przełomie 2022 i 2023 r. Początkowo planowano dostawy pierwszych egzemplarzy jeszcze w marcu, a ostatnich – we wrześniu. W lutym bieżącego roku
poinformowano jednak o podpisaniu aneksu przesuwającego termin. Jako powód podano problemy z dostępnością materiałów oraz pandemię COVID-19. Zamawiający (Zarząd Inwestycji Miejskich) nie zamierza w związku z tym naliczać kontrahentowi kar umownych.
fot. MPK