Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pierwszy Moderus Gamma dotarł do Łodzi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
01-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Łódź / inf. własna

Podziel się ze znajomymi:

Pierwszy Moderus Gamma został właśnie przywieziony do Łodzi. Trafił tu 1 grudnia w godzinach nocnych prosto z zakładów Modertransu. To pierwszy z trzydziestu nowych tramwajów, które zasilą tabor MPK Łódź.

Dostarczony tramwaj to Moderus Gamma LF 06 AC. Jest to pojazd pięcioczłonowy, w ponad 80% niskopodłogowy.  Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, design wnętrza został wykonany w jasnych barwach, a oświetlenie w technologii ledowej. Tramwaj waży około 43 ton, do jego produkcji zużyto m.in. 18 ton stali i 16 km przewodów.

Tramwaj został wyposażony w rampę ułatwiającą wjazd wózkom inwalidzkim. W wydzielonej kabinie motorniczego znalazł się komfortowy fotel pneumatyczny. Najważniejsze elementy sterujące pojazd zabudowane zostały w dwóch podłokietnikach. Kabina jest klimatyzowana, warunki termiczne motorniczy ustawia samodzielnie, niezależnie od tych panujących w przedziale pasażerskim. Ccałkowita długość tramwaju to ponad 32 m.

Przez najbliższe dni tramwaj będzie gruntownie testowany. W drugiej połowie grudnia wystartują badania homologacyjne prowadzone przez Poznański Instytut Technologiczny. Równolegle prowadzone będą szkolenia dla MPK Łódź. Oficjalną prezentację tramwaju miasto planuje 6 grudnia.

Łódzkie zamówienie jest przełomowe z trzech powodów. Po raz pierwszy stroną kontraktu nie jest łódzkie MPK, ale ZIM. Zamówione tramwaje będą pierwszymi pojazdami z rodziny Gamma na wąskich torach (dotychczas producent dostarczał je tylko miastom z siecią normalnotorową). Niespotykana w skali całego polskiego rynku tramwajowego (z wyjątkiem warszawskich wagonów Hyundai Rotem) będzie też ich konstrukcja: niskopodłogowe, pięcioczłonowe pojazdy zostaną oparte na czterech wózkach, z których skrajne są wózkami skrętnymi. Zamawiający liczy, że takie rozwiązanie ułatwi eksploatację taboru i pozwoli zmniejszyć zużycie kół oraz torowiska, szczególnie na łukach. Wszystkie wózki są napędowe, zamienne między sobą, a dwa skrajne obrotowe. Dzięki zastosowaniu wszystkich osi, które napędzają i hamują uzyskane zostaną optymalne właściwości biegowe pojazdu, ze zdecydowanie mniejszą tendencją do generowania poślizgów. Nowością będzie też układ drzwi – wszystkie pięć par będą drzwiami dwuskrzydłowymi (w dotychczasowych nowo kupowanych łódzkich wagonach niskopodłogowych drzwi na zwisach przednim i tylnym były jednopłatowe).

Wartość kontraktu zawartego w lutym 2020 r. wynosi 268,5 mln zł. Pierwsze z 30 nowych wagonów mają zostać dostarczone na przełomie 2022 i 2023 r. Początkowo planowano dostawy pierwszych egzemplarzy jeszcze w marcu, a ostatnich – we wrześniu. W lutym bieżącego roku poinformowano jednak o podpisaniu aneksu przesuwającego termin. Jako powód podano problemy z dostępnością materiałów oraz pandemię COVID-19. Zamawiający (Zarząd Inwestycji Miejskich) nie zamierza w związku z tym naliczać kontrahentowi kar umownych.


fot. MPK
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5