Linia metra nr 1 w stolicy Egiptu wzbogaciła się o zupełnie nowy, pierwszy z zamówionych pociągów firmy Hyundai Rotem. Kolejne w ramach tego samego kontraktu zostaną dostarczone do końca przyszłego roku.
Producent dostarczył pierwszy pociąg do obsługi linii nr 1 już kilka miesięcy temu. W marcu rozpoczęły się testy, które w ostatnich dniach dobiegły końca. Państwowa spółka zarządzająca tunelami w Egipcie (NAT) podpisała wart 2,16 mld funtów egipskich (ok. 250 mln euro) kontrakt z koreańskim producentem taboru w grudniu 2012 roku. Zamówienie w całości jest realizowane ze środków rządowych Umowa obejmuje dostawę 20 dziewięcioczłonowych pociągów do obsługi tamtejszego metra. Wszystkie pociągi będą klimatyzowane. Łącznie cztery pociągi będą wyprodukowane w Korei Południowej, natomiast pozostałe - w Egipcie.
W kontrakcie na dostawę pociągu znajduje się zapis o znaczącym udziale lokalnych podmiotów w produkcji pociągów (22%). W ramach umowy pociągi mają być objętą dwuletnią gwarancją. Dodatkowo, Hyundai Rotem zajmie się utrzymaniem floty przez okres ośmiu lat. Kontrakt obejmuje także dostawę dwóch lokomotyw spalinowych - tak aby można było m. in. poprawić bezpieczeństwo na linii (mają służyć m. in. do akcji ratowniczych).
Niebawem Kair zamówi kolejne pociągi do obsługi metra. Tamtejsze Ministerstwo Transportu wystąpiło do Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju o kredyt na sfinansowanie zakupu pociągów, które zostaną zamówione w kolejnym przetargu. Wnioskowana wysokość kredytu to 175 mln euro. Przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w trzecim kwartale tego roku.
Dzisiejsza flota pojazdów kairskiego metra stanowi 55 pociągów zestawionych z lokomotywy i najczęściej dziewięciu wagonów. Są to pociągi zamówione na uruchomienie linii, które nastąpiło w 1987 roku. Linia nr 1 o długości 43 km, po której pojadą nowe pociągi, łączy znajdującą się na przedmieściach El Merg z dzielnicą Helwan. Na trasie pociągów znajduje się 35 stacji. Metro w Kairze ma w przeważającej większości przebieg naziemny oraz w całości napowietrzną sieć trakcyjną (1,5 kV prądu stałego). Linia biegnie w tunelu tylko w rejonie ścisłego centrum.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.