Pesa Bydgoszcz produkuje obecnie nowe tramwaje dla MZK Bydgoszcz. Pierwszy wagon z tego zamówienia jest już gotowy i przechodzi aktualnie odbiory wewnętrzne. Wkrótce rozpocznie się proces jego homologacji a całość tej części dostawy, opiewającej na 10 tramwajów, ma zostać zrealizowana do końca listopada tego roku.
W bydgoskiej Pesie trwa produkcja pierwszych nowych wagonów tramwajowych Swing,
które samorząd Bydgoszczy zakupił w ubiegłym roku. Producent zajmuje się aktualnie realizacją zamówienia podstawowego, a więc dostawą 10 sztuk wagonów, 6 długich, 5-członowych oraz 4 krótszych, 3-członowych. W
kolejce czeka jeszcze realizacja dwóch opcji opiewających łącznie na 30 kolejnych tramwajów.Pierwszy wagon jest gotowy
W ubiegłym tygodniu gościliśmy na terenie Pesy, gdzie na własne oczy widzieliśmy postępy prac przy produkcji bydgoskich wagonów. Co ważne, pierwszy z 10 nowych wozów jest już gotowy i obecnie przechodzi odbiory wewnętrzne, o czym mówi nam Krzysztof Kobus, szef Sprzedaży Krajowego Rynku Lekkich Pojazdów Szynowych w Pesie.
– W chwili obecnej pierwszy tramwaj 5-członowy przechodzi testy stacjonarne i odbiory wewnętrzne na hali uruchomienia końcowego, a w najbliższym czasie zostanie tam dostarczony również drugi tramwaj typu 122NaB-20 oraz pierwszy krótki tramwaj typu 121NaB-10. Pozostałe tramwaje, zgodnie z założonym harmonogramem produkcyjnym znajdują się na hali montażu końcowego – mówi Kobus.
Zarówno pierwszy wagon znajdujący się na hali uruchomień jak i tramwaje składane w hali montażu końcowego są bardzo dobrze widoczne na zdjęciach dołączonych do galerii artykułu.
Homologacja we wrześniu
Jak przyznaje Krzysztof Kobus, pierwszy Swing czeka obecnie na rozpoczęcie procesu homologacyjnego (badania dynamiczne). Mają się one rozpocząć pod koniec sierpnia 2023 roku. – Proces odbioru przez Klienta powinien rozpocząć się na początku października 2023 r. – dodaje przedstawiciel Pesy.
Realizacja przebiega zgodnie z harmonogramem
– Zgodnie z Umową całość realizacji zamówienia podstawowego musi nastąpić do 30.11.2023 r. i jesteśmy przekonani, że zrealizujemy zamówienie w ustalonym harmonogramie dostaw tramwajów, a ten zakłada odbiory z Klientem w październiku i listopadzie – zapewnia Krzysztof Kobus.
Wciąż nie wiadomo
natomiast, czy Bydgoszcz zdecyduje się dokupić 6 wagonów, które są objęte kolejnym prawem opcji, choć samorząd ma jeszcze sporo czasu na podjęcie ostatecznej decyzji w tej sprawie. Wprowadzenie do służby 40 Swingów ma sprawić, że z bydgoskich torowisk w końcu znikną wysokopodłogowe Konstale, a tabor tramwajowy będzie w pełni niskopodłogowy.