Na niedawnych targach Trako Stadler zaprezentował swój pierwszy tramwaj Tango NF3 dla Sarajewa. Trójczłonowy pojazd zostanie dostarczony na testy do stolicy Bośni i Hercegowiny do końca tego roku. To pierwsze od dekad nowe tramwaje w tym mieście.
Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: Stadler prezentował na targach TRAKO tramwaj dla Sarajewa. Na jakim etapie jest produkcja pojazdu?
Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska: Do tej pory wyprodukowaliśmy w naszym siedleckim zakładzie trzy tramwaje tego typu – z serii 15 zamówionych przez Kanton Sarajewo, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne kilkanaście tramwajów. Powstające pojazdy będą jechały na testy typów.
Kiedy pierwsze dostawy?
Pierwszy pojazd planujemy wysłać do Bośni i Hercegowiny w grudniu. Będziemy testowali pojazd w Sarajewie do momentu uzyskania homologacji – w ciągu kilku miesięcy planujemy uzyskać dopuszczenie. Myślę, że w marcu 2024 r. pojazdy zostaną odebrane przez klienta i rozpoczną jazdę z pasażerami. Po homologowaniu pojazdów rozpoczniemy dostawy całej serii. Pojazd produkowany dla Sarajewa to tramwaj najnowszej generacji. Co go wyróżnia względem wcześniej dostarczanych pojazdów?
Przede wszystkim bezpieczeństwo. Czoło pojazdu zostało tak skonstruowane, że pieszy – nawet jeśli zostanie uderzony przez pojazd – nie wpadnie pod koła, tylko zostanie odrzucony. Dzięki temu unikamy najechania na człowieka. Tramwaj ma też udogodnienia w postaci wi-fi, gniazda USB do ładowania przenośnych urządzeń, klimatyzację itp.
Stadler dostarczał niedawno sporą partię pojazdów dla Krakowa. Jak się rysują perspektywy rynku tramwajowego w Polsce?
W ostatnich 7-8 latach wiele miast kupiło już nowy tabor. Wiemy jednak i widzimy, że w dużych miastach, np. w Warszawie czy Krakowie, są jeszcze potrzeby w tym zakresie. Są pojazdy, które pamiętają poprzednią epokę i które trzeba wymienić. Liczymy, że przetargi będą się pojawiały, ale zakładamy, że intensywność zakupów nie będzie tak duża jak w poprzednich latach. Wszystko zależy od finansowania i dostępnych środków. Trzymamy rękę na pulsie.
Jak wygląda tramwajowy portfel zamówień? Czy w najbliższym czasie w Siedlcach przewidziano produkcję jakichś kolejnych pojazdów?
Na rynku tramwajowym, poza Polską, mamy sporo przetargów. Na początku 2024 r. wejdziemy w produkcję pojazdów TINA – to nasz nowy produkt. Zakładamy, że do 2027 r. zostanie wyprodukowanych ponad 100 takich tramwajów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.