Do Budapesztu przybył pierwszy tramwaj od CAF-a, który został wyprodukowany i zmontowany w Hiszpanii. Łącznie do stolicy Węgier dotrzeć ma 51 pojazdów, dzięki którym udział niskopodłogowych tramwajów w taborze miasta ma wzrosnąć do ok. 40 proc. Nowy pojazd wyruszy na trasy z pasażerami jeszcze w tym roku, po zakończeniu jazd próbnych.
W Budapeszcie jest już pierwszy gotowy tramwaj CAF-a z zamówionych łącznie przez miasto 51 pojazdów. W pierwszej kolejności tramwaj przejdzie jazdy testowe, a po uzyskaniu wszelkich pozwoleń, będzie mógł wyruszyć do obsługi połączeń. Miasto szacuje, że stanie się tak jeszcze w tym roku. – Specjaliści Budapesti Közlekedési Központ (BKK) i Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) dokładnie sprawdzili pojazd przed jego dostawą, a po przybyciu do stolicy czekają go dalsze testy, jazdy testowe zgodnie z przepisami i oficjalnymi procedurami autoryzacji – czytamy w komunikacie miasta.
Tramwaj, który powstał w Hiszpanii, ma 34 metry długości. Jak przekazuje miasto, pojazd został wyposażony w mocniejszy niż dotychczas system klimatyzacji. Tramwaj posiada niską podłogę, dzięki czemu łatwiej będzie wsiadać i wysiadać osobom z ograniczoną możliwością poruszania się oraz podróżującym z wózkami lub większym bagażem. Pojazd wyposażono w system odzyskiwania energii powstałej podczas hamowania. Konstrukcja nowego tramwaju przeszła drobnej ewolucji w porównaniu do poprzednich wozów od CAF-a, które Budapeszt już użytkuje. Tramwaj ma nowocześniejszy wygląd – na nowo zaprojektowano boki tramwaju oraz drzwi.
Budapesti Közlekedési Központ (BKK) zamówił 20 krótkich tramwajów CAF w listopadzie 2022 r. Kolejny kontrakt podpisano w marcu 2023 r. na dostawę 26 krótkich i 5 długich tramwajów. Łącznie do Budapesztu dotrzeć ma 51 wozów. Ostatnia dostawa planowana jest pod koniec lata 2026 roku. Zakupy są współfinansowane przez Unię Europejską. Nowe wozy mają obsługiwać linie biegnące na południowy-wschód stolicy.
Warto wspomnieć, że część z zamówionych tramwajów montowana jest w Budapeszcie. Do miasta dostarczane są ramy pojedynczych członów. Każdy z pojazdów jest następnie finalnie montowany przez pracowników lokalnej firmy produkującej i naprawiającej tramwaje – BKV Vasúti Járműjavító. Cały proces odbywa się pod nadzorem hiszpańskiego producenta. Już na miejscu konstrukcja tramwaju jest kolejno wyposażona w niezbędną elektronikę, drzwi, okna i siedzenia. Na miejscu powstaje także konstrukcja kabiny motorniczego wraz z wyposażeniem w monitory, fotel i poręcze.
Zgodnie z zapowiedzią miejskiego przedsiębiorstwa transportu publicznego BKK, nowe tramwaje zwiększą udział pojazdów niskopodłogowych w Budapeszcie z obecnych 30 proc. do 40 proc. W planach są kolejne inwestycje w nowoczesny tabor. – Oprócz 51 tramwajów CAF, w przyszłości planujemy zakup dodatkowych pojazdów. BKK pracuje już nad przetargiem, który umożliwi pozyskanie ponad 100 nowych, nowoczesnych tramwajów. W 2022 roku rozpoczęto przygotowania techniczne, uruchomiono negocjację i procedurę konkursową – przekazało BKK w komunikacie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.