W piątek (29 lipca) po raz pierwszy zaprezentowano pociąg nowej serii 345, który będzie obsługiwać powstającą linię metra regionalnego w Londynie. W sumie Bombardier dostarczy dla projektu Crossrail 66 pociągów, złożonych z dziewięciu wagonów. Pierwszy skład zabierze pasażerów w maju 2017 r.
Londyn prowadzi teraz ogromną inwestycję, która zmieni oblicze transportu. Miasto przetnie linia średnicowa Crossrail, która ostatnio otrzymała imię Elizabeth na cześć panującej obecnie monarchini Elżbiety II. Crossrail, będący rodzajem metra regionalnego, wyjedzie daleko poza granice miasta. – Linia Elizabeth doda 10% do przepustowości sieci kolejowej Londynu, dając możliwość przewiezienia 1 miliona pasażerów dziennie w obrębie Londynu – mówi Mike Brown, szef Transport for London.
Nową linię będą obsługiwać 200-metrowe pociągi serii 345, bazujące na platformie Aventra. W piątek 29 lipca zaprezentowano pierwszy pociąg, który teraz wejdzie w fazę testową na torze prób firmy Bombardier Transportation w Derby. Za miesiąc natomiast trafi do centrum testowego w Old Dalby. Skład będzie jeździć z pełnym obciążeniem, przejdzie też próby w komorze klimatycznej.
W sumie Bombardier dostarczy 66 jednoprzestrzennych składów złożonych z dziewięciu wagonów. Każda jednostka będzie w stanie przewieźć 1500 pasażerów, znacząco zwiększając zdolność przewozową londyńskiej komunikacji. – Te składy to zupełnie nowa jakość, znacząco odmienna od tego, co Londyńczycy doświadczają obecnie. Pociągi będą dostosowane do standardu 4G,będą też wyposażone w klimatyzację i wi-fi. To poprawi doświadczenia z podróży dla tysięcy podróżnych dziennie – mówi Mike Brown. Pociągi będą zużywać do 30% mniej energii. Wagony charakteryzują się lekką konstrukcją i możliwością rekuperacji – składy będą oddawać energię podczas hamowania.
Stacja Canary Wharf zatopiona w dokach z trasą Crossrail, mat. prasoweNowe pociągi zostaną włączone do ruchu pasażerskiego w maju 2017 r. na linii TfL Rail pomiędzy Liverpool Street i Shenfield. Początkowo w wersji siedmiowagonowej – tak, by zmieścić się w peronach dworca Liverpool Street. Dziewięciowagonowe składy wyjadą natomiast w maju 2018 r. na trasę pomiędzy Heathrow a Paddington.
Pełna linia Elizabeth ruszy w 2019 r. Pociągi połączą wtedy Reading i Heathrow na zachodzie z Shenfield i Abbey Road na wschodzie, korzystając na skrajnych odcinkach ze zmodernizowanej infrastruktury kolejowej i łącząc punkty odległe o ponad 100 kilometrów. Centrum Londynu pokonają natomiast w nowym 21-kilometrowym tunelu. Na trasie znajdzie się w sumie 40 przystanków. Kontrakt z Bombardierem zakłada, że producent będzie odpowiedzialny za utrzymanie pociągów przez okres 29 lat.
Stacja Paddington, mat. prasowe