Alstom, będący częścią konsorcjum budującego metro w Rijadzie, dostarczył pierwszy 69 pociągów przeznaczonych do obsługi trzech z sześciu powstających linii. Składy, które mają zostać dostarczone do końca 2018 r., powstają w zakładach w Chorzowie.
W 2013 r. wystartował wielki projekt budowy metra w stolicy Arabii Saudyjskiej. Zakłada on realizację sześciu linii metra o długości 176 km i złożonych z 85 stacji. Projekt rozdzielono pomiędzy kilka światowych konsorcjów.
Przedsięwzięcie ma też polski akcent. Alstom, który ma zakłady produkcyjne w Chorzowie, wchodzi w skład konsorcjum FAST, które jest odpowiedzialne za budowę trzech linii – żółtej (4), zielonej (5) i fioletowej (6). Wartość umowy to 5,8 mld euro.
Udział Alstomu polega na produkcji 69 pociągów z rodziny Metropolis, a także dostawie systemów sterowania ruchem, zasilania i odzyskiwania energii. Składy powstają właśnie w zakładach w Chorzowie (niedawno zamieszczaliśmy
relację z ich produkcji). Wartość tej części kontraktu sięga 1,2 mld euro. Pierwszy pociąg Alstomu został już zgodnie z planem dostarczony do stolicy Arabii Saudyjskiej, a wszystkie pociągi mają przyjechać do końca 2018 r.
Pociąg został wytworzony w oparciu o szczegółowe wymagania zamawiającego. Tak samo wyglądają więc pociągi dostarczane przez innych producentów – m.in. Siemensa, który
prezentował już swoje pojazdy podczas targów Innotrans w Berlinie. Każdy skład o długości 36 m jest złożony z dwóch wagonów i może przewieźć 231 podróżnych. Przewidziano trzy klasy: pierwszą, rodzinną i pojedynczą. Wyposażono je w wydajny system klimatyzacji, który ma sprawdzać się także podczas ogromnych upałów. Zabezpieczono też elementy pociągu przed przenikaniem piasku. Pociągi mogą rozwijać prędkość do 90 km/h.
fot. ADA Rijad