MPK Poznań podjęło decyzję o wyborze najlepszej oferty w postępowaniu na naprawę prototypowego, srebrnego Solarisa Tramino. Wagon S100 w końcu doczeka się remontu i modernizacji, co ma potrwać maksymalnie 18 miesięcy.
MPK Poznań właśnie wybrało najlepszą ofertę w
postępowaniu na naprawę główną wraz z modernizacją pierwszego tramwaju z Serii Tramino. Prototypowy wagon, S100, został
odkupiony przez przewoźnika w ubiegłym roku, po długotrwałym pobycie pod chmurką. Przewoźnik próbował
wyremontować prototyp już w zeszłym roku, lecz otrzymane oferty przekraczały budżet MPK.
W ponowionym przetargu
spółka otrzymała trzy oferty. Firma Modertrans wyceniła zadanie na niewiele ponad 4,852 mln złotych, firma SAATZ (naprawia aktualnie poznańskie Combino oraz Tramino rozbitego podczas wypadku na Starołęce) wyceniła prace na około 4,551 mln złotych oraz konsorcjum firm SPS i Falkone, wyceniające prace na niespełna 3,788 mln złotych. Budżet MPK wynosił 4,305 mln złotych brutto.
Teraz dowiedzieliśmy się, że prace zrealizuje konsorcjum firm SPS oraz Falkone, które uzyskało maksymalną liczbę punktów w ramach postępowania.
Wagon zostanie przystosowany do aktualnych wymogów w zakresie systemu informacji pasażerskiej, monitoringu czy systemu kasowników. W pierwszym Tramino znajdzie się również terminal do zakupu biletów w formie elektronicznej. Po modernizacji wszystkie wyświetlacze mają pokazywać tekst w kolorze białym, co może oznaczać, że tramwaj zachowa swój unikalny, biały kolor. Nie ma jednak takiej pewności, bowiem w zapisach przetargowych zapisano, że malowanie wagonu zostanie uzgodnione z MPK na dalszym etapie trwania remontu i modernizacji.
W kwestiach technicznych przegląd i naprawę przejdzie pudło, a także wózki tramwaju czy instalacja elektryczna. Zupełnie nowy będzie monitoring wizyjny, a gruntowny przegląd oraz wymianę zużytych elementów przejdzie system wentylacji. Najpoważniejszą zmianą w stosunku do pierwotnego postępowania jest rezygnacja przez MPK z przebudowy kabiny motorniczego. Przewoźnik chciał zmienić układ bocznych okien kabiny i upodobnić go do pojazdów z serii S105, tak aby zapewnić motorniczemu lepsze pole widzenia.
Naprawę przejdzie także układ hamulcowy, w którym wykonawca wymieni wszystkie węże elastycznych połączeń hydraulicznych, zregeneruje agregaty hamulcowe oraz wymieni płyn hydrauliczny oraz dokona płukania całego układu hydraulicznego. System piaskowania tramwaju również ma przejść regenerację.
Biały Tramino zyska nowe falowniki trakcyjne i przetwornice statyczne. Dotychczasową pojedynczą przetwornicę zastąpią obecnie dwie. Zupełnie nowe będą również bateria akumulatorowa, cała instalacja elektryczna jak również aparatura sterownicza.
Czas na wykonanie napraw to 18 miesięcy od dnia podpisania umowy.