Na Węgrzech w poniedziałek 29 listopada ruszyła pierwsza linia tramwaju dwusystemowego, łączącego Segedyn i Hódmezővásárhely. Pomiędzy miastami tramwaj porusza się po linii kolejowej. Połączenie obsługują Citylinki, wyprodukowane przez Stadlera.
Pierwszy tramwaj odjechał punktualnie w poniedziałek 29 listopada o godz. 3:31 z Hódmezővásárhely. Odjazdy z Hódmezővásárhely odbywają się co godzinę do godz. 23:31, a z pętli Szeged pályaudvar w godz. 4:38-23:38 również w takcie godzinnym. Do 15 kwietnia przejazdy będą bezpłatne.
W Segedynie tramwaje wyruszają z pętli przy głównym dworcu kolejowym. Dalej kursują po trasie linii nr 1. Na stacji Szeged-Rókus wjeżdżają na linię kolejową nr 135 Szeged – Békéscsaba. W okolicach stacji Hódmezővásárhely Népkert pojazdy wjeżdżają na nowo wybudowaną linię tramwajową, prowadzącą przez centrum Hódmezővásárhely, do dworca głównego w tej miejscowości. Cała trasa liczy 31,6 km. W miastach tramwaje jadą z prędkością do 50 km/h, a na linii kolejowej – 80 km/h.
Od połowy stycznia częstotliwość kursowania tramwajów zostanie zwiększona do 20 minut w szczycie, pojawią się też nocne kursy w weekend. Ostateczna wersja rozkładu wejdzie w życie w połowie kwietnia.
W ramach projektu \wybudowano 1,5-km linii tramwajowej między istniejącą siecią tramwajową a linią kolejową nr 135 w rejonie stacji Rókus. W celu zwiększenia przepustowości linii kolejowej dobudowano w dwóch miejscach tor o łącznej długości ok. 8 km. W Hódmezővásárhely wybudowano ok. 3,3 km linii tramwajowej z dwiema mijankami i siecią trakcyjną. Wybudowano też parking przesiadkowy, a przy stacji Szeged Rendező zaplecze do obsługi taboru.
Linię obsługują 37,2-metrowe spalinowo-elektryczne Citylinki, wyprodukowane przez Stadlera. Jego szerokość to 2650 mm, a masa – 69,7 ton. Każdy tramwaj mieści 216 pasażerów (4 os./m2), w tym 92 na miejscach siedzących (z czego 16 składanych). W pojeździe znajdują się dwie wielofunkcyjne przestrzenie umożliwiające przejazd czterech pasażerów na wózkach, bądź ośmiu rowerów. W pojeździe z każdej strony znajdują się cztery pary podwójnych drzwi. Znamionowa moc silnika trakcyjnego to 4x145 kW, a diesla – 2x390 kW.
W sumie kupiono osiem pojazdów, ale zamówienie może być powiększone o kolejne cztery jednostki. Za obsługę połączenia odpowiadają Koleje Węgierskie (MÁV). Więcej o inwestycji piszemy tutaj.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.