Škoda – po 13 miesiącach od podpisania umowy i ośmiu miesiącach od startu produkcji – zaprezentowała pierwszy tramwaj ForCity Plus 52T dla Pragi. Wczoraj (27 stycznia) pojazd odbył pierwszy przejazd po torze prób w zakładach producenta w Pilźnie.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech,
podpisał umowę ramową ze Škodą na dostawy do 200 tramwajów w grudniu 2023 r. Całkowita wartość to 16,6 mld koron. Pierwsze zamówienie realizacyjne obejmuje 40 pojazdów. Ostateczny projekt pojazdu – zwłaszcza elementów wyposażenia – został zatwierdzony w maju 2024 r. Po sfinalizowaniu dokumentacji technicznej rozpoczęła się produkcja pojazdów. Škoda zaangażowała ponad 230 poddostawców, z czego 76% pochodzi z Czech.
Pierwszy tramwaj jest niemal gotowy – trwają prace wykończeniowe we wnętrzu, rozpoczęły się też pierwsze testy. – To ważny kamień milowy, ponieważ po prawie 20 latach Praga zobaczy zupełnie nowy typ tramwaju. Nowoczesne tramwaje będą ciche i wyposażone w klimatyzację oraz system antykolizyjny – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi ds. transportu. – Kontynuujemy boom tramwajowy. W ciągu najbliższych dwóch lat uruchomimy kilka nowych linii, np.
do Malešic,
Strahova, Novégo Dvoru, Žižkova lub w okolice Muzeum i
placu Wacława – dodaje Hřib.
Dwa kolejne pojazdy są na końcowym etapie montażu. W sumie w różnych fazach produkcji znajduje się osiem pojazdów. Pierwsze trzy wozy mają zostać dostarczone do Pragi w kwietniu – wówczas rozpoczną się jazdy testowe bez pasażerów, będące częścią procesu homologacji nowego typu pojazdu. Pojazdy będą stacjonować w zajezdni Hloubětín, która jest w trakcie przebudowy. W sumie w tym roku producent ma dostarczyć 20 pojazdów, a w przyszłym roku – kolejne 20 pojazdów.
Tramwaje o długości 31,99 m i szerokości 2,5 m są w pełni niskopodłogowe. Pojemność określono na 243 pasażerów (przy normie 5 osób na m2), z czego 79 na miejscach siedzących (w tym 44 w kierunku jazdy). Wszystkie siedzenia są dostępne bez schodów i podestów. Zaplanowano dwie wielofunkcyjne strefy do przewozu wózków. W tramwaju zaplanowano pięć par podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm, w jednej linii i równolegle do osi przystanku. Wejście znajdzie się na wysokości 350 mm. Masę pustego tramwaju określono na 48 ton. Wśród zalet producent wymienia wózki z osiami, hamulce elektromechaniczne i odzysk energii, które mają zapewnić niższe koszty utrzymania i zużycia energii. W tramwaju znajdą się cztery wózki napędne, z czego dwa częściowo, a dwa w pełni skrętne.