Dzisiaj (13 grudnia) na krakowskie tory zjechał pierwszy tramwaj Stadlera. Teraz pojazd będzie przechodził badania homologacyjne. Dostawy wszystkich 50 tramwajów mają zakończyć się w 2020 r.
W nocy z 12 na 13 grudnia do Krakowa został dostarczony pierwszy tramwaj Stadlera. W godzinach porannych pojazd został rozładowany. To jeden z 50 nowych tramwajów, które Stadler ma dostarczyć do stolicy Małopolski.
Jak informuje MPK Kraków, teraz rozpoczną się badania i przejazdy niezbędne do uzyskania homologacji. Będą to m.in. testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa podróżnych. Następnie pojazd zostanie dopuszczony do ruchu. Rozpoczną się wówczas szkolenia motorniczych oraz pracowników zaplecza.
W połowie stycznia 2018 r. MPK Kraków podpisało umowę ramową z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Stadler Polska na dostawy do 50 tramwajów. Umowa realizacyjna pierwszej części zamówienia, opiewająca na kwotę ponad 314 mln zł, obejmuje 35 pojazdów. W grudniu 2018 r. MPK
zawarło umowę na pozostałe 15 tramwajów, wyczerpując tym samym w pełni umowę ramową na dostawy do 50 tramwajów.
Nowe niskopodłogowe trójczłonowe tramwaje o długości 33,4 m i szerokości 2,4 m będą mogły przewieźć 227 podróżnych (przy normie pięć osób na metr kwadratowy), w tym 80 na miejscach siedzących. Pojazdy są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, biletomaty oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, zamontowane na poręczach. Nowością sąszersze niż dotychczas drzwi o szerokości 1,4 m, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie. W drzwiach wagonów będzie funkcjonował system liczenia pasażerów.
W tramwaju zostały zastosowane skrętne wózki. Jak informuje producent, specjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewni zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także wpłynie na zmniejszenie drgań emitowanych podczas jazdy. Ponadto w wagonach znajdują się absorbery energii, których zadaniem będzie minimalizowanie skutków kolizji. Tramwaje sąrównież wyposażone w system rekuperacji energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania.
Warto także przypomnieć, że dwa tramwaje z tego zamówienia będą wyposażone w innowacyjne rozwiązanie, które umożliwi jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na odległości ok. 3 km. Będzie istniała możliwość instalacji tego systemu także w innych wozach. Więcej o założeniach jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej pisaliśmy
tutaj.