W nocy z 1 na 2 marca do Gdańska przyjechał pierwszy zmodernizowany w poznańskim Modertransie tramwaj N8C z Kassel. Rozładunek odbył się na torowisku na ul. Nowe Ogrody. Jest to jeden z 16 wagonów, jakie ZKM kupił od niemieckiego przewoźnika. Pojazd o numerze bocznym 1162 przechodzi właśnie testy homologacyjne. Na trasach można się go spodziewać za kilkanaście dni.
Umowa na zakup 16 dwukierunkowych tramwajów N8C, między ZKM w Gdańsku a KVG Kassel, została podpisana w 2014 roku. Całkowity koszt zakupu to 672 000 euro (jest to około 1/3 ceny jednego nowego fabrycznie tramwaju dwukierunkowego). Pojazdy zostały wyprodukowane w 1981 roku. Pozostałe tramwaje kupione w Kassel są obecnie modernizowane w poznańskim Modertransie. Modernizacja jednego wagonu to koszt 1 146 200 zł. Pojazdy staną się bardziej przyjazne pasażerom, dzięki takim zmianom, jak m.in. nowy wygląd, nowe siedziska, klimatyzacja oraz niskopodłogowy człon z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana zostanie również możliwość jazdy dwukierunkowej.
Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 pojazdów tego typu – 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel. – N8C to obecnie najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny – mówi Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów N8C. Zostały one kupione w 2007 r. od zakładu komunikacji miejskiej DSW 21 w Dortmundzie za kwotę 1,4 mln euro (jest to około 2/3 ceny jednego nowego fabrycznie tramwaju dwukierunkowego). Pojazdy zostały poddane modernizacji w przedsiębiorstwie Modertrans Poznań Sp. z o.o. Pierwszy N8C z Dortmundu wyjechał na gdańskie tory w maju 2009 r. Koszt modernizacji jednego wagonu wyniósł 700 748 zł. Dla porównania, koszt modernizacji jednego wagonu popularnych stopiątek to około 1 600 000 zł.
Wszystkie fot.: ZKM Gdańsk