Piła właśnie ogłosiła przetarg na zakup trzech autobusów z ogniwem wodorowym oraz dwóch elektrobusów. Zakup jest dofinansowany z programu Zielony Transport Publiczny.
Piła chce zakupić dwa elektrobusy o długości w przedziale 11,5-12,2 metra, mieszczących co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 20 na miejscach siedzących. Wraz z dostawą tych autobusów ma zostać również dostarczona stacja ładowania, która zostanie umiejscowiona w zajezdni autobusowej MZK Piła. Jej moc to 120 kW. Autobusy mają być w pełni niskopodłogowe, a preferowany układ drzwi to 2:2:2.
Silnik bądź silniki pojazdu mają mieć moc minimum 160 kW, posiadać wbudowane ograniczenie prędkości (do 70 km/h) oraz system rekuperacji. Zasięg na jednym ładowaniu określono na co najmniej 90 kilometrów, nastomiastt pojazdy mają mieć zdolność ładowania zarówno przez wtyczkę jak i poprzez pantograf.
Pojazdy muszą być wyposaże w ogrzewanie, klimatyzację oraz system dynamicznej informacji pasażerskie. Ponadto na wyposażeniu znajdzie się też monitoring czy porty USB dla pasażerów.
Ponadto samorząd planuje też nabyć trzy autobusy zasilane wodorem, o identycznej długości co pojazdy elektryczne. “Wodorowce” mają zabierać na pokład minimum 60 pasażerów, z czego co najmniej 26 na miejscach siedzących. Także te pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe. Wraz z autobusami wodorowymi wykonawca ma dostarczyć także stację tankowania wodorem oraz przystosować bazę MZK Piła do serwisu pojazdów wodorowych.
Układ drzwi w autobusach na wodór to 2:2:2. Pojazdy mają zużywać maksymalnie 10 kilogramów wodoru na 100 przejechanych kilometrów. Moc silnika bądź silników to 150 kW. Poza zbiornikami na wodór o pojemności 1400 litrów umożliwiających przejechanie na jednym tankowaniu co najmniej 350 kilometrów, autobusy mają być też wyposażone w baterię trakcyjną o mocy 29 kWh ładowaną poprzez wtyczkę. W autobusach skorzystamy z klimatyzacji, ogrzewania, monitoringu czy ładowarek USB.
Potencjalny wykonawca może złożyć ofertę na obie lub tylko na jedną z części zamówienia.
Dostawa elektrobusów ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, z czego dostawa i montaż ładowarki ma nastąpić w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy. Czas na dostawy autobusów na wodór jest dłuższy, bowiem wykonawca ma dostarczyć je w ciągu 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Stacja tankowania ma powstać natomiast w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy.
W pierwszej części postępowania mogą wziąć udział podmioty, które wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat zrealizowali co najmniej jedną dostawę autobusów elektrycznych o długości od 11,5 do 12,2, która opiewała na minimum 2 pojazdy. W przypadku zamówienia autobusów wodorowych, startujący musi wykazać, że dostarczył co najmniej 2 autobusy z ogniwem wodorowym w ramach jednego zamówienia, a długość pojazdów wyniosła od 11,5 do 12,2 metra.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60% oraz właściwości techniczno-eksploatacyjne i długość okresu gwarancji. W przypadku dostawy elektrobusów warunki techniczno-eksploatacyjne wyceniono na 30%, natomiast okres gwarancji na 10%. W przypadku pojazdów na wodór, zarówno gwarancja jak i właściwości technicznej ważą tyle samo, po 20%.
Zakup jest dofinansowany z programu Zielony Transport Publiczny.