Wielkopolska Piła kupuje trzy autobusy elektryczne o długości 12 metrów, przez co można zakładać, że samorząd na razie zrezygnował z zakupu pojazdów wodorowych, których nie udało się nabyć miastu kilka miesięcy temu.
Piła ogłosiła przetarg na dostawę trzech autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów. Samorząd planuje sfinansować zakup ze środków programu Zielony Transport Publiczny. Liczba kupowanych autobusów
odpowiada liczbie autobusów zasilanych wodorem, które miasto próbowało nabyć kilka miesięcy temu,
lecz z braku ofert unieważniło postępowanie. Można więc zakładać, że Piła chce kupić autobusy elektryczne kosztem pojazdów na wodór.
Autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,2 metra i zabierać na pokład minimum 60 pasażerów, z czego co najmniej 26 na miejscach siedzących, a 7 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Układ drzwi to 2-2-2.
Napęd zostanie zapewniony przez centralny silnik elektryczny o mocy minimum 160 kW, wyposażony w ogranicznik prędkości - do 70 km/h oraz system rekuperacji energii. Piła wymaga wyposażenia autobusów w baterie trakcyjne o pojemności co najmniej 580 kWh, a dostępność użytkowa mocy całkowitej ma wynosić minimum 80%. Pojemność baterii ma umożliwić przejechanie minimum 300 kilometrów na jednym ładowaniu, a bateria ma być ładowana za pomocą ładowarki plug-in.
Autobusy będą miały ogrzewanie, klimatyzację oraz monitoring, a także system informacji pasażerskiej i zliczania pasażerów.
Wraz z pojazdami samorząd chce też nabyć trzy stacjonarne ładowarki plug-in, zdolne ładować autobusy z mocą co najmniej 150 kW. Ładowanie baterii z taką mocą ma potrwać maksymalnie 4 i pół godziny. Ponadto dostawca ma wykonać także stację transformatorową.
Dostawa autobusów ma odbyć się w ciągu 12 miesięcy od zawarcia umowy, natomiast dostawa infrastruktury do ich ładowania w ciągu 11 miesięcy.
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu pięciu ostatnich lat dostarczyli, w ramach jednego zamówienia, co najmniej dwa fabrycznie nowe autobusy elektryczne o długości od 11,5 do 12,2 metra wraz z infrastrukturą do ich ładowania.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, właściwości techniczno-eksploatacyjne - 30% oraz okres gwarancji - 10%.
Przypomnijmy, że miasto zakupiło
niedawno dwa elektrobusy od Solarisa.