W Krakowie w maju na ul. Urzędniczej wdrożony zostanie pilotażowo projekt „Szkolna ulica”. Jest on odpowiedzią na wniosek dyrektora i rady rodziców Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 z ul. Urzędniczej 65, którzy chcą współtworzyć projekt mający zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego w okolicy placówki oświatowej.
Podstawowym założeniem projektu „Szkolna ulica” jest czasowe ograniczenie możliwości dojazdu bezpośrednio przed bramę szkoły w godzinach największego natężenia ruchu pod placówką. Takie rozwiązanie od lat funkcjonuje np. w Wiedniu czy Paryżu, ale też i w innych miastach europejskich, w tym od niedawna również w Polsce.
Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa uczniów pod samą szkołą oraz zachęcenie ich do przychodzenia do szkoły lub skorzystania z ekologicznych środków transportu takich jak rower czy hulajnoga. Natomiast osoby dowożące dzieci do szkoły samochodem będą mogły podwieźć je w pobliże szkoły, a następnie uczniowie będą mogły bezpiecznie dojść do placówki po czasowo wyłączonej z ruchu samochodów ulicy.
Zaangażowanie mieszkańców i radnych w przygotowanie projektu
Decyzja o rozpoczęciu pilotażu poprzedzona była spotkaniami z dyrekcją placówki, przedstawicielami Rady Dzielnicy V Krowodrza, Rady Miasta, straży miejskiej, policji oraz zarządzającego ruchem, drogą i organizatora transportu zbiorowego. Podczas nich omówione zostały główne założenia projektu, sposób jego realizacji oraz wstępne propozycje zmiany organizacji ruchu w okolicy szkoły.
Po uruchomieniu pilotażu w Krakowie czasowe wyłączenie ulicy będzie obowiązywać na razie tylko w godzinach porannych w dni, w których funkcjonuje szkoła. Ulica będzie niedostępna dla samochodów przez niecałą godzinę w okolicy rozpoczęcia zajęć lekcyjnych, kiedy to występuje największa kumulacja ruchu przy placówce.
O zasadach ruchu w tym okresie będzie informować znak drogowy wraz z barierą, a nad prawidłowym funkcjonowaniem zmienionej organizacji ruchu będą również czuwać funkcjonariusze straży miejskiej oraz policji.
Pilotaż i jego ocena
Zmiana zostanie wprowadzona testowo na okres jednego miesiąca w maju tego roku. Szczegółowe zasady zostaną podane w kwietniu. Przed i po rozpoczęciu projektu wśród rodziców i dzieci przeprowadzone zostaną badania ankietowe. Wyniki ankiet pomogą podjąć decyzję o utrzymaniu, bądź zmianie organizacji ruchu na następny rok szkolny.
Kryteria doboru placówki
Pilotaż wyjaśni też, czy pojawią się w Krakowie inne „Szkolne ulice”. Co ważne, nie każda ulica, przy której znajduje się placówka oświatowa może zostać objęta omawianym projektem.
Kluczowymi kryteriami są: lokalizacja szkoły przy ulicy o charakterze lokalnym, bez istotnej funkcji tranzytowej oraz bez prowadzenia komunikacji miejskiej; osiedlowy charakter szkoły z wyraźną przewagą uczniów mieszkających w rejonie 15 minut dojścia do placówki szkolnej; możliwość organizacji ruchu z wyłączeniem odcinka przy szkole nie powodującej niebezpieczeństwa blokowania się ruchu; zaangażowanie i gotowość do współpracy społeczności szkolnej oraz osiedlowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.