Jedna z głównych linii autobusowych w Pilźnie z numerem 33, która kursuje z centrum miasta przez Plac Republiky, osiedli Roudná i Lochotín do Košutki na północy, prawdopodobnie zostanie zelektryfikowana w ciągu najbliższych kilku lat. Autobusy spalinowe mają zostać zastąpione przez trolejbusy wyposażone w baterie. W kolejnych etapach rozwoju sieci trolejbusowej planuje się także obsługę osiedla Vinice.
Cały projekt przewiduje trasę od ulicy Goethovej przez plac Republiky, osiedle Roudná, obok szpitala na osiedlu Lochotín i do obecnego krańca Sídliště Košutka na północnym krańcu miasta, gdzie znajduje się duże skupisko bloków mieszkalnych. Łącznie połączenie to miałoby ponad 6 km. Pojazdy miałyby pokonywać różnicę poziomów wynoszącą 100 metrów. – Jazda na tak wymagającej trasie nie jest możliwa przy wykorzystaniu wyłącznie zasilania z baterii. Dlatego konieczne jest wybudowanie linii trolejbusowej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz zapewnienie zasilania trolejbusów za pomocą nowych stacji transformatorowych – przyznaje Aleš Tolar, zastępca burmistrza Pilzna ds. transportu i środowiska.
– Wdrożenie trolejbusów przyniesie mieszkańcom centralnych dzielnic a także północnych przedmieść poprawę obsługi transportem publicznym. Zmniejszona zostanie emisja zanieczyszczeń i hałasu na ulicach. Rozbudowa trakcji elektrycznej kosztem autobusów spalinowych jest głównym punktem koncepcji dalszego rozwoju systemu transportu publicznego w Pilznie. Projekt wpisuje się także w wypełnienie obowiązku zwiększania udziału transportu bezemisyjnego wynikającego z prawodawstwa europejskiego – podkreśla Tolar.
Częścią projektu jest również generalna przebudowa części ulicy Sokolovská na odcinku od alei Svobody do Foniatrii, na którą zostanie przeniesiona linia łącząca Karlovarską trýdę. – Modyfikacje te mają na celu poprawę dostępności do komunikacji miejskiej dla mieszkańców osiedla Lochotín, a także lepsze skomunikowanie pływalni, sali gimnastycznej i innych obiektów sportowych na terenie osiedla – mówi Jan Hakl, naczelnik wydziału transportu publicznego i transportu rowerowego Zarządu Mienia Publicznego Miasta Pilzna, który przygotowuje projekt w ścisłej współpracy z Przedsiębiorstwami Komunikacji Miejskiej Pilzna i innymi instytucjami miasta.
Dzięki przebudowie powstanie nowa zieleń miejska oraz infrastruktura dla komunikacji pieszej i rowerowej. Przygotowywana są również drobna przebudowa jezdni na alei Svobody. W przeszłości zrealizowano tu część rozważanej wówczas linii trolejbusowej do Roudná o długości 0,6 km. Słupy już stoją, pozostaje tylko – jak wskazują urzędnicy – rozwiesić sieć trakcyjną.
Oprócz głównej linii trolejbusowej do Košutki, przygotowywana jest również jej 2,2-kilometrowa odnoga – linia zostałaby przedłużona dalej w ciągu alei Svobody i poprowadzona do osiedla Vinice. Półkilometrowy odcinek ulicy Znojemskiej jest także przygotowany pod tramwaj. Linia trolejbusowa uzupełni więc planowaną tutaj linię tramwajową nr 3.