Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni rozpisało przetarg na dostawy 24 autobusów elektrycznych, w tym ośmiu przegubowych. Na dostawy przeznaczono ok. 10 miesięcy.
Przedmiotem przetargu jest dostawa 24 autobusów elektrycznych. Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwsza obejmuje 16 pojazdów o długości 11,5–13,5 m, a druga – osiem o długości 17,5–18,75 m.
Pojemność solówki określono na min. 80 pasażerów (przy normie dla osób stojących 6,7 os. na m3), w tym 27 na miejscach siedzących. Wymagane są drzwi w układzie 2-2-2. Autobus przegubowy powinien pomieścić min. 110 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Wymagane są drzwi w układzie 2-2-2-2. W obu przypadkach przy drugich drzwiach przewidziano miejsce dla osób na wózku bądź z wózkiem dziecięcym. Wyposażenie w obu przypadkach obejmuje nagłośnienie, wyświetlacze LCD i LED, klimatyzację, ogrzewanie i wentylację, system zliczania pasażerów.
Wymagane są moc silnika bądź silników o mocy sumarycznej min. 160 kW bądź 220 kW (dla solówki i przeguba). Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić zgromadzenie co najmniej 150 kWh bądź 180 kWh energii elektrycznej. Zamawiający wymaga, aby pojemność użyteczna dostępna dla użytkownika była nie mniejsza niż 120 kWh lub 144 kWh. Przewidziano ładowanie za pomocą złącza plug – in i złącza pantografowego. Wymagana jest możliwość ładowania z mocą ciągłą maksymalną minimum 300 kW.
Termin składania ofert mija 1 grudnia. Startować mogą firmy, które posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową na poziomie odpowiednio25 mln zł i 15 mln zł oraz takie, które w ostatnich pięciu latach dostarczyły odpowiednio trzy min. 11-metrowe autobusy elektryczne lub jeden elektrobus przegubowy. W obydwu częściach o wyborze decydują cena (53%), okres gwarancji i rękojmi na autobusy (10%) i magazyny energii (4%), zużycie energii (5%), system prekondycjonowania autobusu i magazynów energii (5%), rozwiązanie techniczne umieszczenia silnika / silników trakcyjnych (4%)., rozwiązanie techniczne zastosowanego klimatyzatora (5%), rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej (4%), zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia (5%), systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy (5%). Zamawiający preferuje asynchroniczne silniki trakcyjne zintegrowane z osią napędową, klimatyzator z pompą ciepła i czynnikiem chłodniczym CO2, włączony w układ ogrzewania całego autobusu oraz układ ogrzewania wykorzystujący tylko energię elektryczną do ogrzewania przestrzeni pasażerskiej w sposób pośredni lub bezpośredni.
Na realizację dostaw przeznaczono 300 dni. Wcześniej w tym roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni
wybrało wykonawcę w przetargu na projekt i budowę stacji wolnego ładowania na terenie zajezdni wraz z przebudową placu postojowego i manewrowego, a także projekt i budowę kilku stacji szybkiego ładowania na mieście.