SKM Trójmiasto opublikowała rozkład jazdy, jaki we wrześniu będzie funkcjonować na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa). Jest kilka wątpliwości, zwłaszcza w zakresie zdecydowanie zbyt długich przesiadek na stacji we Wrzeszczu pomiędzy PKM i pociągami bądź z kierunku Gdańska Głównego.
Praktycznie przez cały dzień, w godz. 4:00-23:00 pociągi na linii PKM będą kursować co 15 min, choć nie przez cały dzień zachowana jest cykliczność. Bez wątpienia dobrą wiadomością jest wydłużenie godzin kursowania pociągów na linii PKM: w kierunku Gdańska ostatni pociąg odjedzie o godz. 0:25, w kierunku Gdyni – o godz. 1:10. W lipcu, podczas prezentacji rozkładu jazdy, informowano, że godziny kursowania mają być krótsze: pasażerowie przylatujący do Gdańska ostatnimi samolotami nie byliby już w stanie odjechać z lotniska pociągiem. Jest jednak równolegle kilka kwestii, które budzą wątpliwości.
Brak koordynacji rozkładów na linii 250 i linii PKM
Na razie wszystkie pociągi PKM będą zaczynać i kończyć bieg w Gdańsku Wrzeszczu (bezpośrednio do Gdańska Gł. dojadą od października pociągi, które połączą Gdańsk z Kartuzami). O atrakcyjności połączenia decydować będzie zatem sprawność przesiadki we Wrzeszczu. A tu pojawia się problem, gdyż godziny kursowania pociągów po linii PKM nie są skoordynowane z godzinami kursowania pociągów po linii 250 (Gdańsk – Rumia).
Problem ten jest widoczny zwłaszcza w godzinach wieczornych – kiedy to, od ok. godz. 18:30, na linii PKM funkcjonuje cykliczność. I tak, pociągi od strony lotniska przyjeżdżają do Wrzeszcza o godz. 19:12, 19:27, 19:42, 19:57 itd., a pociągi w kierunku Gdańska Gł. odjeżdżają z Wrzeszcza o godz. 19:12, 19:28, 19:42, 19:58 itd… Czyli czas oczekiwania na przesiadkę wynosi 14-15 min – albo dwukrotnie dłużej, jeśli rzecz będzie mieć miejsce po godz. 21:00, kiedy to częstotliwość kursowania na linii 250 spada do 30 min. Podróżny odjeżdżający z lotniska w kierunku Gdańska np. o godz. 21:20 przyjedzie do Wrzeszcza o 21:42. Najbliższy pociąg do Gdańska Gł. ma o godz. 22:12, bo poprzedni odjeżdża o… 21:42. W efekcie, dojazd z lotniska do Gdańska Gł. zajmie mu dokładnie 60 min. Bezpośredni autobus miejski, odjeżdżający sprzed lotniska o godz. 21:20, przy dworcu Gdańsk Gł. jest o godz. 21:50.
W przypadku połączeń w kierunku lotniska, sytuacja jest podobna: pociągi z Wrzeszcza będą odjeżdżać 2 minuty przed przyjazdem SKM-ek od strony Gdańska Gł., co oznacza, że czas na przesiadkę wynosić będzie 13 minut.
Należy pamiętać, że zarówno na linii 250, jak i na linii PKM, de facto jedynym przewoźnikiem jest SKM, więc nie występuje tu taka sytuacja jak np. w przypadku połączeń Gdańsk – Kartuzy, gdzie mało atrakcyjny rozkład jest spowodowany m.in. kolizjami z rozkładami innych pociągów.
Częstotliwość spada wówczas, gdy zainteresowanie PKM może być największe
Dyskusyjne jest też skrócenie w godzinach porannego szczytu niektórych pociągów na linii PKM do relacji Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy. Efekt jest taki, że choć przez cały dzień częstotliwość kursowania pociągów z Gdańska Osowy do Wrzeszcza wynosi ok. 15 min, to akurat w porannym szczycie, kiedy zainteresowanie wśród mieszkańców Osowy tymi połączeniami będzie prawdopodobnie największe, częstotliwość zmniejsza się. W efekcie, w porannym szczycie występują dwie ponad 40-minutowe przerwy w odjazdach pociągów z Osowy: pomiędzy godz. 5:24 i 6:16 oraz 7:38 i 8:25.
Na trasie Gdańsk – lotnisko – Gdynia kursować będą na razie tylko pojedyncze pociągi (wczesnym rankiem do Gdańska, późnym wieczorem do Gdyni). Według naszych informacji, tak ma być do grudniowej rocznej zmiany rozkładu, co ma związek z toczącymi się pracami remontowymi na odcinku linii 201 pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Gł.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
