Przedmiotem przetargu PKM Sosnowiec jest dostawa 16 autobusów hybrydowych z systemem ładowania magazynu energii. Pojazdy jest gotowy dostarczyć wyłącznie Solaris.
Zamówienie jest podzielone na dwie części. Jedna obejmuje osiem pojazdów o długości 11,8-12,15 m, a druga – osiem autobusów o długości 17,5-18,75 m. Krótsze autobusy mają pomieścić min. 86 pasażerów, z czego co najmniej 25% na miejscach siedzących. Wymagane są troje drzwi dwuskrzydłowych, otwieranych do wewnątrz. Dłuższe autobusy mają pomieścić min. 130 pasażerów, z czego co najmniej 25% na miejscach siedzących. Wymagane są cztery pary drzwi dwuskrzydłowych, otwieranych do wewnątrz.
Autobus ma być niskopodłogowy, z wejściem na wysokości maks. 340 mm. Przewidziano klimatyzację oraz ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia silnika, a do tego podłączony do układu chłodzenia, niezależny od pracy silnika, agregat grzewczy, zasilany olejem napędowym z głównego zbiornika paliwa. Przewidziano porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, miejsce do przewozu rowerów z uchwytem, wózka inwalidzkiego i dziecięcego, system informacji pasażerskiej z tablicami LED/LCD i automatycznymi zapowiedziami, system zliczania pasażerów, kasowniki, monitoring, system kontroli trzeźwości kierowcy.
Wymagany jest silnik spalinowy o mocy min. 150 kW w krótszym autobusie i min. 175 kW w dłuższym autobusie, spełniające normę Euro 6. Do tego zamawiający oczekuje silnika bądź silników elektrycznych o mocy min. 130 kW. Mają one pełnić też funkcję generatora energii. Pojemność magazynu energii określono na min. 18 kWh. Energia do magazynu energii musi być dostarczana poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła energii, generowana podczas hamowania autobusu na zasadzie rekuperacji (przetwarzania energii hamowania na energię elektryczną), bądź pochodzić z chwilowego nadmiaru mocy silnika wysokoprężnego. Zamawiający wymagana możliwości jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym, na dystansie, co najmniej 4,5 km przy prędkości autobusu do 40km/h, (w szczególności podczas ruszania autobusu np. z przystanku lub ze skrzyżowania).
Przewidziano ładowanie za pomocą zewnętrznej ładowarki typu plug-in, o mocy min. 15 kW, lecz nie większej niż 20 kW. Autobus musi być konstrukcyjnie przystosowany i wyposażony (instalacja i niezbędne wyposażenie techniczne) do ewentualnego późniejszego ładowania magazynu energii mocą ładowania do 70 kW, za pomocą tzw. pantografu odwróconego.
Dzisiaj (11 stycznia) minął termin składania ofert. Wystartował jedynie Solaris, który zadanie nr 1 wycenił na 18,696 mln zł, a zadanie nr 2 na 23,124 mln zł. Budżet na ten cel wynosił odpowiednio 17,548 mln zł i 23,124 mln zł brutto.
Zakup autobusów jest częścią projektu „Czyste niebo nad Zagłębiem”, dofinansowanego ze środków unijnych. Na dostawy pojazdów przeznaczono 11 miesięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.