Partner serwisu
Komunikacja

PKM Świerklaniec i plany na co najmniej 80 nowych autobusów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
17-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
PKM Świerklaniec i plany na co najmniej 80 nowych autobusów
fot. JR
PKM Świerklaniec liczy na pozyskanie co najmniej 54 autobusów elektrycznych oraz 25 autobusów konwencjonalnych. Poza tym spółka ma już jednolitą flotę taborową pod kątem koloru, a pierwsze z autobusów zyskują zupełnie nową tapicerkę.

Kilka dni temu szeroko opisaliśmy plany PKM Świerklaniec dotyczące budowy zupełnie nowej bazy przewoźnika. Przypomnijmy, że spółka chce wybudować nową zajezdnię w miejsce obecnej i dzięki temu przygotować się na użytkowanie co najmniej 150 autobusów dziennie, w tym również autobusów elektrycznych i docelowo wodorowych.

Miks napędów

Wymagania wobec bazy są pokłosiem planów rozwojowych, które zakładają, że w ciągu kilku najbliższych lat PKM pozyska sporo nowych autobusów, z różnymi rodzajami napędu, o czym ponownie opowiada nam Piotr Rachwalski, prezes przewoźnika.

– Nasze plany zakładały, że docelowo będziemy mieli 1/3 autobusów spalinowych, 1/3 elektrycznych oraz 1/3 wodorowych, natomiast obecnie musimy przesunąć plany dotyczące autobusów wodorowych na kolejne miesiące a być może lata (o czym więcej piszemy tutaj - przyp. red.). Mamy spore zaległości w zakresie średniego wieku naszego taboru, który obecnie wynosi około 9 lat, co jest jednak dość dużą liczbą. Wynika to głównie z faktu braku większych inwestycji przez ostatnie lata. Podczas gdy inne PKM-y na potęgę kupowały nowe autobusy, PKM Świerklaniec nie miał tej możliwości. Natomiast my staramy się gonić czołówkę i kupować kolejne nowe lub nieco używane pojazdy, którymi zastępujemy wysłużony tabor – mówi nam Rachwalski.

Prezes przypomina też, że całkiem niedawno PKM zakupiło łącznie 25 używanych autobusów przegubowych z Oslo, które w większości dotarły już do Świerklańca (ostatnie autobusy powinny dotrzeć do przewoźnika w ciągu kilku najbliższych dni).

54 lub 62 elektrobusy

Rachwalski zapytany o szczegółowe plany dotyczące zakupu nowych autobusów odpowiada, że w ciągu dwóch najbliższych lat spółka może liczyć na maksymalnie 62 nowe autobusy elektryczne pozyskane dzięki dofinansowaniu z funduszy europejskich. Projekty w tej sprawie prowadzi Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, będąca właścicielem PKM.

Z racji fiaska projektu wodorowego, w zamian za 22 autobusy zasilane wodorem PKM ma otrzymać środki na dofinansowanie zakupu takiej samej liczby autobusów elektrycznych o długości 12 metrów, natomiast jak mówi Rachwalski, w spółce trwają analizy dotyczące potencjalnej zamiany 22 autobusów o długości 12 metrów na 14 elektrycznych przegubowców. Ma to związek z bardzo małą liczbą ładowarek, jakie znajdują się na obszarze obsługiwanym przez świerklaniecki PKM (poza terenem zajezdni). Tak naprawdę przewoźnik ma do dyspozycji tylko dwie ładowarki pantografowe na dworcu autobusowym w Tarnowskich Górach – Dlatego chcę powiązać tempo nabywania kolejnych elektrobusów z budową nowych ładowarek w różnych miejscach Metropolii – mówi Piotr Rachwalski.

Wraz z 14 lub 22 elektrobusami PKM nabędzie też cztery podwójne ładowarki zajezdniowe o charakterze plug-in. Wspomniany projekt wodorowy miał być realizowany w ramach pierwszej edycji programu Zielony Transport Publiczny.

Środki na elektrobusy razem z Velostradami

W ramach drugiego naboru wspomnianego programu, GZM uzyskała dotację do zakupu 35 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami, a PKM Świerklaniec ma otrzymać z tej puli 10 elektrobusów oraz pięć podwójnych ładowarek zajezdniowych plug-in.

Kolejne autobusy zasilane energią elektryczną mają zostać zakupione dzięki trzeciej edycji Zielonego Transportu Publicznego, która wciąż czeka na rozstrzygnięcie. W tym przypadku przewoźnik może liczyć na 20 autobusów elektrycznych oraz cztery szybkie, pantografowe stacje ładowania.

PKM Świerklaniec ma również otrzymać kolejnych dziesięć 12-metrowych autobusów elektrycznych w ramach programu budowy Velostrad, co będzie możliwe dzięki spełnieniu wymagań odnośnie integracji różnych środków transportu. Wraz z 10 autobusami przewoźnik planuje też pozyskanie dwóch pantografowych ładowarek zajezdniowych.

Wkrótce przetarg na pojazdy konwencjonalne

Piotr Rachwalski mówi, że plany taborowe przewoźnika nie odnoszą się tylko do autobusów elektrycznych.

– Ciągle będziemy też poszukiwać środków na inne autobusy, choć własne środki chcemy wydawać na zakupy autobusów spalinowych z normą Euro VI, które ciągle są bezkonkurencyjne cenowo w porównaniu do elektrobusów. Dlatego też planujemy, że jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na dostawę 25 nowych autobusów, spalinowych lub hybrydowych, o długości 12 metrów – mówi prezes PKM Świerklaniec.

Nowa tapicerka i malowanie starszych autobusów

Przy okazji rozmowy o planach zakupowych prezes spółki przekazał nam też, że zakończyły się prace mające na celu ujednolicenie wyglądu floty PKM, a wszystkie autobusy przewoźnika zostały już przemalowane na żółto, przez co ostatecznie pożegnano stare, czerwono-białe malowanie pojazdów.

Wraz z malowaniem trwa również wymiana tapicerki w niektórych pojazdach PKM-u. Przewoźnik wykonał już całkowicie nową tapicerkę w jednym z przegubowych Solarisów, który kiedyś kursował w Lublinie. Warto dodać, że jest to pierwszy autobus w sieci ZTM GZM z takim obiciem foteli, które docelowo znajdzie się w każdym autobusie, trolejbusie, pociągu oraz tramwaju obsługującym kursy na zlecenie GZM. Wraz wymianą tapicerki fotele zostały też wyposażone w dodatkową gąbkę, przez co od teraz siedzenia te będą znacznie wygodniejsze dla użytkowników.

Poniżej wygląd nowej tapicerki. Kolorem niebieskim oznaczono miejsca specjalne.





Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKM Świerklaniec z umową na kolejne Isuzu

Komunikacja

PKM Świerklaniec z umową na kolejne Isuzu

Jakub Rösler 26 kwietnia 2024

PKM Świerklaniec planuje nową, wzorcową bazę

Komunikacja

PKM Świerklaniec planuje nową, wzorcową bazę

Jakub Rösler 15 kwietnia 2024

Przy lotnisku w Pyrzowicach stanie ładowarka dla elektrobusów

Przestrzeń

PKM Świerklaniec z jedną ofertą na autobusu. Będą Isuzu?

Komunikacja

Kolejne Solarisy z Oslo dla PKM Świerklaniec

Komunikacja

Kolejne Solarisy z Oslo dla PKM Świerklaniec

Jakub Rösler 03 stycznia 2024

Zobacz również:

PKM Świerklaniec z umową na kolejne Isuzu

Komunikacja

PKM Świerklaniec z umową na kolejne Isuzu

Jakub Rösler 26 kwietnia 2024

PKM Świerklaniec planuje nową, wzorcową bazę

Komunikacja

PKM Świerklaniec planuje nową, wzorcową bazę

Jakub Rösler 15 kwietnia 2024

Przy lotnisku w Pyrzowicach stanie ładowarka dla elektrobusów

Przestrzeń

PKM Świerklaniec z jedną ofertą na autobusu. Będą Isuzu?

Komunikacja

Kolejne Solarisy z Oslo dla PKM Świerklaniec

Komunikacja

Kolejne Solarisy z Oslo dla PKM Świerklaniec

Jakub Rösler 03 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5