PKM Tychy szuka wykonawcy stacji tankowania wodoru, która będzie zasilać autobusy przewoźnika. Co ciekawe, stacja ma być ogólnodostępna, tak więc docelowo skorzystają z niej również kierowcy aut osobowych czy ciężarowych. Inwestycja ma zakończyć się pod koniec 2025 roku.
Tuż przed końcem 2023 roku PKM Tychy ogłosiło postępowanie przetargowe na budowę ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru na terenie swojej zajezdni przy ulicy Towarowej 1.
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie oraz wykonanie stacji tankowania wodoru w standardzie 350 bar dla autobusów, które mają trafić do PKM Tychy jako część okrojonego projektu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii,
o czym więcej piszemy tutaj. Ponadto ze stacji mają też korzystać samochody osobowe oraz ciężarowe należące do klientów zewnętrznych.
Na potrzeby zamówienia ma powstać także układ rozładowania butlowozów/cylindrowozów z częścią magazynowania wodoru, infrastrukturą służącą do tankowania wodoru oraz rozliczania kosztów tankowania wraz z przebudową pomieszczeń istniejącej stacji paliw oraz budową pylonu informacyjnego w rejonie wjazdu na teren zajezdni. Zaprojektowana i wykonana infrastruktura musi umożliwić przyszłą rozbudowę stacji o dodatkowy dystrybutor oraz magazyn wodoru większej pojemności. Stacja powinna oferować wodór w klasie czystości 99,999%.
W pierwszym etapie powstanie jeden dystrybutor wodoru, natomiast stacja ma mieć możliwość rozbudowy jej o drugi dystrybutor w sytuacji, gdy PKM będzie użytkował więcej niż pięć autobusów zasilanych wodorem. Budowana stacja jak na razie ma zapewnić możliwość tankowania do 300 kilogramów wodoru na dobę, natomiast po ewentualnej rozbudowie zdolność tankowania w ciągu doby ma wzrosnąć do 900 kilogramów. Wodór będzie dostarczany przez zewnętrzny podmiot, który zostanie wyłoniony w osobnym postępowaniu przetargowym.
Przy budowie jednego dystrybutora możliwe będzie tankowanie jednego autobusu w danej chwili, natomiast po rozbudowie o drugi dystrybutor jednocześnie będzie można tankować dwa autobusy. Tankowanie ma zajmować maksymalnie 15 minut, a cały proces maksymalnie 25. Stacja ma być zdolna do tankowania autobusów o długości do 18 metrów włącznie.
Wykonawca ma uzyskać pozwolenie na budowę wraz z gotową dokumentacją projektową do 30 września bieżącego roku. Uruchomienie stacji w pełnym zakresie (wraz z uzyskanie pozwolenia na użytkowanie) ma natomiast nastąpić do 30 listopada 2025 roku.
W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy w ciągu pięciu ostatnich lat wykonali co najmniej jedną stację tankowania wodoru o zbliżonej lub większej wydajności. Natomiast o wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60% oraz termin realizacji - 40%.
Projekt budowy stacji uzyskał dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.