Z końcem czerwca zakończył się okres pilotażowego funkcjonowania kolejowego car-sharingu. Projekt był realizowany pod marką PKP Mobility – na razie nie wiadomo kiedy przy stacjach ponownie pojawią się samochody na wynajem. PKP SA prowadzi prace nad uruchomieniem usługi w Warszawie, ale nie podaje żadnych szczegółów.
W styczniu 2020 roku PKP SA ogłosiło uruchomienie pakietu usług pod marką PKP Mobility. Celem miało być zwiększenie dostępności kolei oraz rozwiązanie problemów tzw. ostatniej mili. W ramach tych działań planowano uruchomić m.in. elektryczny rower publiczny, elektryczny car sharing czy ładowarki do pojazdów elektrycznych przy dworcach, a później także systemy poboru opłat za parkowanie. Te dwie ostatnie usługi bez większych problemów funkcjonują, natomiast rowery dostępne były w ciągu jednych wakacji, a samochody właśnie znikają i to nie wiadomo na jak długo.
Koniec kolejowego car-sharingu
Z informacji przekazanych przez PKP SA wynika, że do końca czerwca w ramach prowadzonego pilotażu auta można było wypożyczać przy dworcach PKP Gdynia Główna, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Główny, a do dyspozycji użytkowników było pięć samochodów elektrycznych marki Nissan Leaf. Usługa była realizowana wspólnie z firmą Easy Share.
PKP SA nie podaje szczegółowych informacji o popularności usługi, ale zaznacza, że na jej wykorzystanie miały wpływ skutki epidemii COVID-19. – Z uwagi na obowiązujące obostrzenia i zalecenia dotyczące pozostawania w domu usługa car-sharingu największym zainteresowaniem wśród użytkowników cieszyła się w sezonie letnim 2021 roku, gdy większość obostrzeń nie obowiązywała. Najdłuższy okres, na jaki zostało wynajęte auto car-sharingowe PKP Mobility we wskazanych okresach, to 18 dni. Car-sharing PKP Mobility umożliwiał rezerwację auta na wyłączność na dowolną liczbę dni, z czego użytkownicy chętnie korzystali – mówi Michał Stilger rzecznik prasowy PKP SA.
– Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami Spółka pracuje nad rozwiązaniami pozwalającymi na pilotażowe świadczenie usługi car-sharingu na warszawskich dworcach kategorii premium, na przykład przy dworcu Warszawa Centralna. Należy jednak zauważyć, że ze względu na ważną rolę, jaką pełnią te obiekty w związku z przemieszczeniem się uchodźców z Ukrainy, sytuacja w otoczeniu tych dworców ogranicza swobodę prowadzenia działalności w tym zakresie – dodaje przedstawiciel spółki. – Z uwagi na tę okoliczność PKP S.A. nie przewidują uruchomienia usługi na dworcu Warszawa Centralna w czasie tegorocznych wakacji – wyjaśnia Stilger.
PKP SA nie podaje jednak terminu, w którym usługa miałaby zostać uruchomiona, ani nie odnosi się do kwestii jej funkcjonowania w trójmieście.
Rowery elektryczne – może wrócą za rok
W wakacje 2020 r. PKP SA umożliwiła także wypożyczalnie rowerów elektrycznych. Działały one we Władysławowie i na Helu. Wykorzystywano w nich 20 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Ten projekt zakończył się wraz z końcem września. PKP SA nie zdecydowała się jednak na przywrócenie tego rozwiązania w roku poprzednim.
– PKP rozważają uruchomienie bike-sharingu PKP Mobility w kolejnym sezonie. Z uwagi na zakończenie pilotażu Spółka opracowuje projekt usprawnienia usługi oraz plan jej wdrożenia. Udostępnienia usługi bike-sharingu PKP Mobility można spodziewać się najwcześniej na wiosnę 2023 roku. O szczegółach będziemy informować na bieżąco – mówi Stilger.
Parkingi i ładowarki
O ile przyszłość systemów samochodowych i rowerowych nie wydaje się wyglądać różowo, o tyle działanie ładowarek i system parkingowych wydaje się sprawdzać. Aktualnie parkingi PKP Mobility działają przy 10 dworcach kolejowych. PKP S.A. zamierzają rozszerzać sieć parkingów o kolejne lokalizacje. – W najbliższym czasie planowane jest utworzenie dwóch kolejnych parkingów. Wszystkie parkingi PKP Mobility cieszą się powodzeniem wśród użytkowników dworców, przy których się znajdują. Ponadto w ramach PKP Mobility oferowana jest możliwość zakupu abonamentów parkingowych, co jest doskonałym i chętnie wykorzystywanym przez użytkowników parkingów PKP S.A. rozwiązaniem – zaznacza rzecznik prasowy.
Do tej pory PKP uruchomiły także dziewięć stacji ładowania pojazdów elektrycznych, a kolejna, przy dworcu Warszawa Centralna, ma zostać oddana do użytku do końca 2022 roku. – Dotychczas najczęściej użytkowanymi stacjami ładowania PKP Mobility są stacje w Bydgoszczy, Warszawie i we Wrocławiu – podkreśla Stilger.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.