Do końca września ma ruszyć przetarg PKP PLK na przebudowę stacji Olsztyn Główny. Do przetargu na budowę nowego dworca szykują się też PKP SA. W związku z nowymi okolicznościami zaistniała konieczność modyfikacji umowy z projektantem, która otrzyma też wyższe wynagrodzenie, sięgające kwoty blisko 11 mln zł brutto.
Jak pisaliśmy, PKP SA planują postawić w Olsztynie nowy dworzec kolejowy. Otrzyma on charakterystyczną formę żagla. Więcej o koncepcji piszemy
tutaj. Jednocześnie do
przebudowy układu torowo-peronowego szykują się PKP PLK. W ramach inwestycji perony zostaną poszerzone i przesunięte na północ. Powstanie nowy tunel, który będzie szerszy i wyższy, a przede wszystkim dłuższy – zapewniając dojście na Zatorze. Na perony będą prowadzić schody zwykłe, ruchome oraz windy. Na stacji pojawi się też nowa krawędź peronowa. Więcej o planach piszemy
tutaj.
W ramach przygotowań do inwestycji PKP SA modyfikują zawartą w sierpniu zeszłego roku umowę na projekt budowy nowego dworca i przebudowę układu torowo-peronowego. Zgodnie ze zmianą, we wrześniu przekazane miały być m.in. projekt wykonawcy, specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót, a takie przedmiar robót i kosztorys inwestorski. Natomiast w terminie do 17 stycznia 2021 r. projektant ma uzyskać pozwolenia na rozbiórkę istniejącego dworca i budowę nowego obiektu.
Jak czytamy w ogłoszeniu wysłanym do dziennika urzędowego UE, konieczne są zmiany w obu częściach projektu. Jeżeli chodzi o zakres PKP PLK, pojawiła się konieczność dostosowania układu torowego stacji Olsztyn Główny do wymogów TSI „w związku z prognozowanym wzrostem przewozów pasażerskich i towarowych oraz procedowanym wnioskiem o wpisanie odcinka linii kolejowej nr 353 do sieci bazowej TEN-T”. Ponadto Polregio złożyło wniosek o budowę odstawczych. To powoduje konieczność zaprojektowania dodatkowych rozjazdów. Poza tym na stacji Olsztyn Główny planowane jest lokalne centrum sterowania – to przekłada się na brak możliwości technicznej i opłacalności remontu nastawni „Ola” i konieczność zaprojektowania nowej nastawni oraz zabudowy nowych urządzeń sterowania ruchem.
Jeżeli chodzi o część PKP SA, wskazano „brak zgody właściciela nieruchomości sąsiadującej z nieruchomościami PKP SA, na których usytuowany jest dworzec kolejowy, na rozbiórkę, co w przypadku złożenia wniosku o pozwolenie na rozbiórkę skutkować będzie brakiem możliwości otrzymania pozytywnej decyzji”. Chodzi o Retail Providera – właściciela części autobusowej. Firma ta chce postawić obiekt komercyjny, torpedując jednocześnie plany kolejarzy. Dlatego też, jak czytamy w zawiadomieniu, stało się konieczne włączenie inwestycji dworcowej, realizowanej przez PKP SA, do decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej (tzw. DULK), która będzie wydawana na wniosek PKP PLK, przebudowującej układ torowo-peronowy. Tym samym PKP SA obejdzie sprzeciw prywatnego dewelopera. Decyzję tą wydaje wojewoda.
W związku ze zmianami firma TPF otrzyma o ok. 2,5 mln zł netto więcej. Wynagrodzenie wyniesie 8,83 mln zł netto, czyli 10,861 mln zł brutto, w tym 8,992 mln zł brutto na część PKP PLK i 1,869 mln zł brutto na część PKP SA. 25% tej kwoty stanowi wynagrodzenie za nadzór autorski nad późniejszą realizacją prac budowlanych.