PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt i budowę zachodniego przejścia pod torami na stacji Warszawa Gdańska. Powstaną nowe zadaszenia na peronach. Wykonawca będzie musiał też… wydłużyć obecnie budowany peron nr 5.
Infrastruktura stacji Warszawa Gdańska
nie radzi sobie ze zwiększonym ruchem pasażerskim. Przy pojedynczych schodach łączących istniejący tunel z peronami tworzą się zatory. PKP PLK wcześniej zrezygnowały z budowy dodatkowej odnogi tunelu pod torami
z uwagi na drogie oferty w przetargu i ograniczyły
projekt do budowy dwóch kładek po zewnętrznych stronach peronów – są one jednak niepopularne, gdyż nie umożliwiają łatwego dotarcia do metra czy innych środków transportu. Dodatkowo, w istniejącym tunelu wymieniono schody stałe na schody ruchome góra-dół.
Sytuacja na Warszawie Gdańskiej od dawna rodzi obawy o bezpieczeństwo podróżnych – tym bardziej, że liczba pasażerów i odprawianych pociągów ma wzrosnąć. Stacja ta ma przejąć obsługę zdecydowanej
większości ruchu dalekobieżnego w trakcie modernizacji linii średnicowej. PKP PLK
dobudowują teraz jednokrawędziowy peron nr 5 (de facto czwarty). Konieczny okazał się też powrót do koncepcji budowy nowego tunelu.
Przetarg na projekt i budowę zachodniego tunelu. Przejście będzie miało 9,5 m szerokości i 3,5 m wysokości. Przewidziano wyjścia na perony 2, 3 i 4 – po stronie zachodniej tunelu powstaną schody stałe, a po wschodniej – schody ruchome (góra-dół), po środku zaś wybudowane zostaną windy. Dodatkowo powstanie wyjście w kierunku Żoliborza, na ul. Indrzejczyka, które będzie składało się ze schodów stałych i wind. Po południowej stronie przewidziano łącznik do istniejącego tunelu – na wysokości wejścia do budynku dworca kolejowego (w miejscu planowanego tzw. nowego dworca kolejowego). Długość przejścia wyniesie 91 m, do tego należy doliczyć łącznik o długości 90 m.
To nie koniec zamówienia. Zadaniem wykonawcy będzie też wykonanie zadaszenia w postaci wiat sektorowych nad peronami 2, 3, 4 i 5 (istniejące zadaszenia zostaną rozebrane). Nowe zadaszenia będą obejmowały przestrzeń „od wejścia na kładkę zachodnią do wejścia na kładkę wschodnią” – długość zadaszenia na peronach 2, 3 i 4 wyniesie ok. 250 m, a na peronie 5 ok. 300 m. Wykonawca będzie musiał także… wydłużyć obecnie budowany peronu nr 5 z 220 m do 300 m. W skład zamówienia wchodzi też budowa jednolitego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, jak również „ infrastruktury sieciowej na całej stacji Warszawa Gdańska”.
mat. PKP PLKTermin składania zamówienia mija 7 listopada. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Jednocześnie PLK zastrzegają, że mogą unieważnić przetarg, jeśli środki publiczne, które zamierzały przeznaczyć na realizację zamówienia, nie zostaną przyznane.
Na realizację przeznaczono 21 miesięcy. Na etapie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej wykonawca dokumentacji projektowej ma zaproponować rozwiązania techniczne najbardziej korzystne z punktu widzenia ograniczeń w ruchu pociągów.