Budowa podziemnego połączenia Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec jest prowadzona pod ścisłym nadzorem. Wykonawca zapewnia stały monitoring pracy maszyn TBM. Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych kamienic przewiduje się kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania – informuje w komunikacie prasowym PKP PLK.
Przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi wykonawca stosuje sprawdzone zabezpieczenia dla ochrony mieszkańców i środowiska. O szczegółach tych rozwiązań
pisaliśmy tutaj. – Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej – zapewnia zarządca infrastruktury kolejowej. Specjalna technologia nie tylko ogranicza osiadanie terenu i budynków, osuwanie ziemi i powstawanie drgań, ale także zapobiega kolizjom z instalacjami podziemnymi. Operatorami TBM są osoby mające duże doświadczenie w podobnych pracach: pracownicy firmy Herrenknecht, która dostarczyła maszyny, oraz zatrudnieni przez wykonawcę tunelu.
Przed rozpoczęciem – monitoring i ocena
Podczas przygotowań do budowy specjaliści ocenili stan techniczny ponad 330 budynków na trasie nowej podziemnej linii kolejowej. – Szczegółowe badanie stanu technicznego budynków objęło m. in. inwentaryzację uszkodzeń budynków. Rozpoznanie wykazało kilkanaście obiektów w stanie awaryjnym, które zgłoszono do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Są to pojedyncze budynki przy ulicach: Mielczarskiego, Sienkiewicza, 1 Maja, Żeromskiego, Próchnika, Piotrkowskiej, Żeromskiego, Mielczarskiego, Zielonej oraz Zimnej – wylicza PKP PLK. Budynki te nie gwarantują wymaganego bezpieczeństwa nawet obecnie, jeszcze przed rozpoczęciem drążenia tunelu. Odpowiednie działania podjął w ich przypadku nadzór budowlany.
– Będziemy prowadzić ciągły monitoring terenu i pomiary drgań w rejonie prac. Czujniki będą na budynkach i w tunelu. Stały podgląd wyników badań będzie miał personel nadzorujący prace. Dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa mieszkańcom budynków, które już oceniono jako awaryjne, przewidujemy czasowy pobyt lokatorów poza miejscem zamieszkania – mówi członek zarządu wykonawcy (PBDiM Mińsk Mazowiecki) Mariusz Serżysko.
Na odcinku pierwszych kilkuset metrów drążenia tunelu, gdy tarcza TBM będzie znajdowała się jeszcze pod terenami niezabudowanymi, zostaną przeprowadzone pomiary za pomocą odpowiednio rozmieszczonych czujników. Urządzenia pomiarowe i cały system monitorowania zostaną więc sprawdzone z wyprzedzeniem. Trwa też dokładna konfiguracja wszystkich systemów mechanicznych, hydraulicznych, elektrycznych i elektronicznych.
„Mała” tarcza zacznie pracę przed „dużą”
– Wykonawca planuje montaż urządzeń na ziemi, na budynkach oraz w obudowie samego tunelu. Instalacja urządzeń rozpoczęła się już w obrębie komór startowych. Kolejne oprzyrządowanie instalowane będzie sukcesywnie wraz postępem prac – informuje PKP PLK. Odczyty z czujników będą na bieżąco przesyłane do centrum monitoringu. W razie potrzeby prace będą spowolnione lub nawet wstrzymane.
Wspomniane czasowe przeniesienia mieszkańców będą w pierwszym etapie dotyczyć odcinka drążonego „małą” tarczą TBM (ul. Długosza – Drewnowska). Na czas przejścia maszyny (średnio ok. 3-5 dni) mieszkańcy będą mieli zapewniony pobyt w hotelach i hostelach. Wykonawca zapewnia, że będzie informował o tym mieszkańców z wyprzedzeniem. Lokale za zgodą lokatorów będą zabezpieczone, a całe nieruchomości – strzeżone przez całą dobę.
Na terenie Łodzi prace są dziś prowadzone równolegle w kilku miejscach. Przy Skarpowej powstaje komora demontażowa dla mniejszej tarczy TBM, a przy Stolarskiej i Odolanowskiej – komora dla mniejszej tarczy TBM, która dojdzie tu z ul. Długosza. Przy al. Włókniarzy trwa budowa komory rozgałęźnej między tunelem dwutorowym a jednotorowymi.
Tutaj można znaleźć więcej najnowszych informacji o budowie tunelu średnicowego.