Trwa przebudowa stacji Białystok w ramach Rail Baltiki. W trakcie realizacji projektu zmieniono założenia i zdecydowano o uzupełnieniu powstającej infrastruktury o schody ruchome.
Jak
pisaliśmy, na stacji w Białymstoku podróżni korzystają z pierwszych peronów przykrytych już stylizowanym dużym zadaszeniem, które wyróżnia się drewnianymi elementami wykończenia. Trwają prace przy budowie przejść podziemnych.
Docelowo na stacji przewidziano cztery perony z łączną liczbą siedmiu krawędzi peronowych. Na każdy z nich podróżni dostaną się schodami ruchomymi, choć na początku zakładano inne rozwiązania. – Pierwotnie projekt tunelu przewidywał budowę zwykłych schodów i pochylni. Na zaplanowane rozwiązania miały wpływ warunki konstrukcyjne budynku dworca, w tym niedostateczna ilość miejsca i ograniczona wysokość jego części podziemnej. Przy projektowaniu rozwiązań technicznych należało też wziąć pod uwagę zabytkowy charakter poszczególnych segmentów budynku – wyjaśnia Tomasz Łotowski z biura prasowego PKP PLK. Ostatecznie, po konsultacjach z PKP SA i konserwatorem zabytków, zmieniono rozwiązania. – Po uwzględnieniu wniosków pasażerów i mieszkańców w projekcie wprowadzono zmiany – instalację wind i schodów ruchomych – opisuje Łotowski.
Jak dodaje, na każdym peronie przewidziane są dwa ciągi schodów ruchomych – jeden do góry, drugi do dołu. W związku z parametrami tunelu i stacji zastosowane zostaną dwa typu urządzeń. Krótsze schody o długości 12 161 mm i wysokości podnoszenia 4 570 mm oraz dłuższe schody o długości 15 178 mm i wysokości podnoszenia 5 120 mm. Zastosowane zostaną też dwa kąty nachylenia: 35 i 30 stopni. Przewidziano szerokość stopnia 800 mm i prędkość 0,5 m/s.
W tej chwili PKP PLK negocjują z wykonawcą – konsorcjum Intercor, Sinohydro i Stecol – warunki finansowe wspomnianych zmian projektowych. – Zamawiający jest w toku weryfikacji i oceny przedstawionej oferty przez wykonawcę – mówi Łotowski.